Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

A Christmas Carol (2019)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Fantasy
180 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Nick Murphy
met Guy Pearce, Andy Serkis en Stephen Graham

Ebenezer Scrooge is een verbitterde oude man die een grote hekel heeft aan de kerstdagen. Uitgerekend op kerstavond wordt hij door drie geesten bezocht die hem elk een blik gunnen op zijn verleden, heden en toekomst. Deze onthullingen zorgen ervoor dat hij een heel andere kijk krijgt waarbij hij zich een vriendelijker en beleefdere houding aanmeet.

as
Erg benieuwd naar. Rutger Hauer zou de rol van een van de geesten spelen maar moest afzeggen omdat hij inmiddels te ziek was.

avatar van rcuppen79
Een nogal aparte versie van het beroemde verhaal van Charles Dickens.

De serie is mede geproduceerd door de BBC en ziet er daarom oerdegelijk uit. Decors, kostuums en camerawerk is allemaal prima. Het verhaal van Dickens is al talloze malen verfilmd, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit een versie zag die zo sterk verschilde van de overige versies. De meeste films volgen getrouw het bronmateriaal en citeren hieruit vaak letterlijke teksten. Deze miniserie van 3 afleveringen doet dit niet. Zelfs één van de meest beroemde citaten wordt hierin niet gesproken: 'if they would rather die they better do it and decrease the surplus population'. Toch wel één van de sterkere citaten uit het verhaal.

Het verhaal wijkt op veel punten af van het boek. Dat is op zich geen slecht gegeven aangezien het boek al tig maal is verfilmd, en een getrouwe versie waarschijnlijk weinig meer toevoegd aan de eerdere adaptaties. Maar dat maakt deze miniserie nog geen goede verfilming. Het lijkt wel of de makers bewust alle vrolijkheid uit het verhaal hebben gezogen. Zelfs de hele verhaallijn met Fezziwig hebben ze eruit gehaald.

De levens van Ebenezer Scrooge en zijn zakenpartner Jacob Marley worden wat meer uitgediept. Dat is op zich geen slecht gegeven, maar de makers slaan hiermee een beetje door. Guy Pearce is zonder twijfel de meest schofterige Ebenezer Scrooge ooit, en voor sommige dingen die hij hier doet, is er gewoon geen vergeving mogelijk. Hij kan zijn leven wel beteren, maar zijn verleden kan hij niet wissen. Het bloed van 19 gestorven mijnwerkers kleeft aan zijn handen en hij heeft de vrouw van Bob Cratchitt op een dusdanige manier gekleineerd en zelfs gechanteerd dat vergeving hier nooit aan de orde zal komen Dat was toch altijd het sterke punt van Dicken's verhaal. Scrooge was een hork van een vent en behandelde iedereen als stront, maar ging daarbij niet dusdanig over de schreef dat iedereen hem oprecht haatte. Ze vonden hem gewoon een onaangename man, die ze liever vermeden. Door gewoon te veranderen en sorry te zeggen, hadden zijn naasten hem al snel vergeven. Hier lijkt het erop dat de mensen nog steeds een hekel aan Scrooge hebben, alleen iets minder intens. Ook komt er geen conclusie met de verhaallijn rondom Scrooge en zijn neefje Fred.

Het is prima gefilmd en prijzenswaardig dat de makers bewust hebben gekozen voor een volledig andere benadering van het verhaal. Het oorspronkelijke verhaal was ook een spookverhaal en die sfeer weet deze miniserie wel over te brengen. Maar de serie had ook wat meer vrolijkheid kunnen gebruiken en een beetje meer humor had ook geen kwaad gekund. Nu is het vooral een deprimerende serie geworden. Ook het grove taalgebruik was mijns inziens volstrekt onnodig.

as
Verfrissend. We kennen dat verhaal over de eeuwige vrek nu wel door ontelbare verfilmingen, waardoor het moeilijk wordt iets toe te voegen. Dat begrijpen de makers maar al te goed. Het olijke is er volledig af. Scrooge veranderd niet in een stuntelige allemans vriend na de bezoeken van de geesten.

Deze verfilming concentreert zich vooral op de traumas opgelopen door het verleden en geeft niet de makkelijke conclusies. Scrooge is en blijft een nare gozer. Maar het is ook een nare wereld waarin deze verfilming zich afspeelt. En toch, er is een lichtje ontstoken in het hart van de man... Hoe klein ook.

Ja, erg donker en duister, mooi gefilmd en met een paar toffe rollen van Guy Pearce ( die de ondankbare taak heeft om enige sypathie te geven aan Scrooge) en een geweldige Andy Serkis (met donderstem als geest van het verleden). Maar ook weer een verfilming die weer mee kan komen met de huidige tijd.

3 1/2*en

avatar van Ebenezer Scrooge
Is die Guy Pearce niet een beetje te jong voor zo'n rol?

Ebenezer Scrooge schreef:
Is die Guy Pearce niet een beetje te jong voor zo'n rol?
Nee, niet echt. Geen last van gehad. Leeftijd zegt trouwens niet echt iets in deze verfilming.