Sylvia Plath: Inside the Bell Jar (2018)

Alternatieve titel: Sylvia Plath - Onder De Glazen Stolp

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Teresa Griffiths
met Sylvia Plath, en de stemmen van Maggie Gyllenhaal en Ina Marie Smith

"Ik schrijf omdat er een stem in mij is die gehoord wil horen", schrijft de Amerikaanse dichteres Sylvia Plath als ze vijftien is. Tragisch genoeg legt ze die stem in 1963 het zwijgen op, als ze zichzelf op 30-jarige leeftijd van het leven berooft. Voor Plath is de naoorlogse Amerikaanse droom een gevangenis, geen paradijs. Ze groeit op in de tijd van Koude Oorlog-heksenjachten en conservatieve waarden. Voor slimme, ambitieuze meisjes is het Amerika van de jaren 50 verstikkend. Terwijl Plath haar talent ten volle wil ontplooien en de wereld wil ontdekken en veroveren, wordt ze op alle vlakken aan banden gelegd.

• vandaag om 22:55 uur op TV (NPO 2)
  • morgen om 14:00 uur op TV (NPO 2)