No Data Plan (2019)

Documentaire

geregisseerd door Miko Revereza

Miko Revereza woont al 20 jaar illegaal in de VS. Hij neemt de Amtrak trein van Los Angeles naar New York tijdens een kritische periode vol vijandigheid tegenover migranten, in het land wat hij al jaren zijn thuis noemt. De reis is gedurfd, wellicht roekeloos, maar wel urgent en noodzakelijk. Zowel de gesprekken met zijn moeder als zijn eigen gedachten onthullen de pijnlijke strijd van Miko’s familie sinds ze besloten om de Filipijnen achter zich te laten toen hij een kind was. Het zicht op het ‘land van de vrijheid’ wordt vanuit de trein voortdurend belemmerd door besmeurde ramen en elektriciteitspalen die in en uit beeld verdwijnen. Naarmate de trein tot stilstand komt en de grenswacht nadert, wordt zijn kwetsbare status als illegale migrant ongemakkelijk benadrukt.