An Apology to Elephants (2013)

Documentaire

geregisseerd door Amy Schatz
met Pat Derby, Colleen Kinzley en de stem van Lily Tomlin

Olifanten behoren tot de meest majestueuze en intelligente wezens op aarde, maar al eeuwenlang lijden zij door menselijke toedoen. Deze documentaire verhaalt over ons lange verleden met olifanten en verkent de vele problemen die voortkomen uit geboorte in gevangenschap, zoals in dierentuinen en circussen. De vaak erbarmelijke leefomstandigheden leiden tot fysiek en psychologisch trauma bij de olifanten.

Afschuwelijk om aan te zien de verscheidene schokkende beelden, maar knap opgezet met
niet enkel aandacht voor de gruwel die de olifanten ten deel valt maar ook voor de intelligentie
van de dieren met een empatisch vermogen onder andere, terwijl er ook mensen aan het
woord komen die het goed voor hebben met de getraumatiseerde dieren. Een docu die
gemaakt moest (!) worden, om mee deze horreur onder de aandacht te brengen.