The National Anthem (2014)

Alternatieve titel: Black Mirror: The National Anthem

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Otto Bathurst
met Rory Kinnear, Lindsay Duncan en Donald Sumpter

De premier van Engeland, Michael Callow (Rory Kinnear), wordt door z’n medewerkers uit z’n bed gehaald omdat er een video online verschenen is die hem direct raakt. Eén van de prinsessen van het koninklijk huis is gekidnapt en leest huilend een tekst voor. De premier dient aan een enkele, maar gruwelijke eis van de dader te voldoen. Wanneer dit niet gebeurt zal hij haar vermoorden.

Blijft mager.

Die paar sub 45 minuten afleveringen ook nog maar meepikken, maar veel verwacht ik er niet van. The National Anthem zit met hetzelfde probleem als de meeste Black Mirror shorts. Men wil iets vertellen, een punk maken, maar men vervalt steeds weer in shlocky genre spul.

Zo zijn er best wat interessante zaken te vertellen over de kracht en macht van social media, is de social media vs klassieke media invalshoek ook boeiend genoeg en over de manier waarop het publiek zich slaafs maakt van media, maar in plaats van dat men zich daarmee bezig houdt in de amper 44 minuten die men heeft, gaat dit vooral over protocol en één of andere brakke inval, zodat er ook nog wat actie inzit.

Men wil een punt maken, maar men commit zich niet om dat punt te maken. Het is een combinatie die gewoon voor geen meter werkt. Het is jammer want hier valt best wat mee te doen, maar dan het je én veel betere script schrijvers nodig, én regisseurs die hun stempel kunnen en durven drukken. Dit mag dan het gouden tijdperk van de TV zijn, de lat ligt daar nog steeds véél lager.

avatar van Ajax&Litmanen1
Aangezien de hele Black Mirror reeks tegenwoordig op Moviemeter staat, zal ik ook overal maar eens mijn zegje doen. Een tijd terug heb ik alles bekeken, dus het zit nog goed in mijn hoofd. De eerste aflevering zal me vooral bij blijven vanwege het shock-element richting het einde, wat nogal fucked up was voor de kijker. Het geeft ook direct weer dat Black Mirror bepaald geen standaardserie genoemd kan worden. Maar ondanks dat was het ook lange tijd niet heel overtuigend, maar alsnog voldoende.

avatar van mjk87
Tegenvaller. Hoewel het als geheel niet slecht is, wordt de focus vaak verkeerd gelegd en vind ik de thema's rond invloed van sociale media er te veel bijhangen in plaats van dat er echt een punt wordt gemaakt. Ook de psyche van de premier had interessant kunnen zijn, maar hij wordt in de film te veel geleefd en ligt de nadruk niet echt op hem. Buiten het algehele punt dat ik dit als geheel niet geloofwaardig vond, maar daarin spelen eerder genoemde punten ook een rol. Wel kijkenswaardig verder, de pacing is prima en visueel is het oké (zeker tegen het eind met al die verlaten straten, dat was erg sfeervol en ook beangstigend) maar het is ook een gemiste kans. 2,5*.

avatar van Shadowed
Kennismaking.

Leuke kennismaking met de Black Mirror serie. Nog nooit iets van gezien, en ik vond dat daar langzaam verandering in moest komen. En bij deze is daar verandering in gekomen, en er zullen nog veel meer afleveringen gekeken worden als het zo doorgaat.

Dit filmpje is kort, en wil heel veel vertellen in de korte speelduur. Soms komt het daarom chaotisch over, maar uiteindelijk valt alles wel op de goede plek. Aangezien andere afleveringen een uur duren, denk ik dat ze wel iets meer de tijd hadden mogen nemen.

Visueel misschien niet altijd even aantrekkelijk, maar de kale, bleke beelden hebben richting het einde best wel wat meerwaarde. Soms is de film plots heel spannend, en enorm sfeervol. Het is vooral een bizarre kennismaking. De serie wil duidelijk iets aparts zijn.

Het zijn vooral de sfeervolle stukken en het waanzinnig sterke einde die het wat stroeve begin wat omhoog helpen. De overacting was soms zeker aanwezig en dat gaat soms ten koste van de geloofwaardigheid, maar voor de rest is dit gewoon leuk.

avatar van martijn011
Ook maar eens begonnen met een aflevering van deze populaire serie.

Grootste nadeel is de te korte speelduur naar mijn mening. Het voelt alsof er heel veel verteld moet worden binnen drie kwartier. Komt nog bij dat de focus op een gegeven moment niet meer op het simpele plotje ligt maar op een inval van een stel goed getrainde soldaten.
Gelukkig komt het naar het einde toe allemaal op z'n pootjes terecht en is dat gedeelte wel van een goed niveau.

Ik ben van plan zeker nog meer te kijken, voor nu een voldoende.