African Mirror (2019)

Zwitserland
Documentaire

geregisseerd door Mischa Hedinger

Vanaf de jaren 1950 heeft de Zwitserse filmmaker en schrijver René Gardi zijn stempel gedrukt op hoe een hele generatie Afrika zag. Deze essay-film is samengesteld uit archiefmateriaal en onthult Gardi's kolonialistische manier van denken en reflecteert op de projecties van vandaag. De bedoeling is niet zozeer een portret van een avonturier te maken dan wel een werk uit te voeren van cinematografisch veldonderzoek. Het gaat over de transcontinentale geschiedenis van media, hun productiemiddelen en hoe in het 20e-eeuwse Zwitserland beide aanzienlijk werden beïnvloed door één flamboyant karakter.