1945, La Chute du Reich (2015)

Alternatieve titels: La Chute du Reich | De Val van het Reich

Frankrijk
Documentaire / Oorlog
104 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door David Korn Brzoza
met de stem van Vincent Lindon

Tussen de landing in Normandië op 6 juni 1944 en de val van het Derde Rijk op 8 mei 1945 hadden de geallieerden nog 336 dagen nodig om het naziregime te overwinnen. Deze documentaire gaat dieper in op deze elf maanden en de vaak minder bekende historische feiten en gebeurtenissen. Tijdens deze maanden kwamen onder meer de vele moorden gepleegd door het naziregime aan het licht.

Wederom een interessante documentaire over Wereldoorlog II.
Men kan over deze oorlog films en documentaires blijven maken, elke keer je er eentje ziet, heb je weer wat bijgeleerd of weer informatie erover vergaard.
Ikzelf wordt dit niet moe, ik raak er niet op uitgekeken, het boeit me mateloos en het zou iedereen moeten boeien, want je kan lessen trekken uit deze beelden, ervoor zorgen dat de dingen zich niet herhalen, al is dat een vergeefse utopie.
Maar dromen mag toch hé...