Kousetsu Hyaku Monogatari Kowai (2005)

Alternatieve titel: 巷説百物語 狐者異

1 stem

Japan

geregisseerd door Yukihiko Tsutsumi
met Atsuro Watabe, Eiko Koike en Ren Osugi

De befaamde Giamon is leider van een dievenbende. Het gerucht gaat dat hij teruggekeerd is uit de dood en daarom onsterfelijk is. Overal waar hij komt zaait hij angst en paniek. Momosuke, een schrijver met een grote interesse in bovennatuurlijke legendes, gelooft het verhaal echter niet en vermoedt dat iemand anders zich voordoet als Gaimon, om zo makkelijker te kunnen plunderen. Hij gaat dan ook op onderzoek uit.

Zeer matig.

Na een tijdje herkende ik het verhaal van deze film. Niet zo verwonderlijk want jaren geleden zag ik al de anime serie. Beiden zijn gebaseerd op een boek rond een schrijver die doorheen Japan trekt op zoek naar verhalen over geesten en demonen.

De anime serie behandelde één verhaal per aflevering en deed dat op een erg stijlvolle manier, Tsutsumi wil met zo één verhaaltje echter een hele film mee vullen en komt niet veel verder dan een wat goedkope TV versie. Een beetje jammer want dit verdiende toch wel beter.

Aan de cast heeft het niet gelegen, die doen hun best wel, maar verder ziet het er echt als TV-materiaal uit. Visueel erg droog, véél aandacht voor het verhaal en personages die veel van de intriges gewoon vertellen. Spannend of mysterieus wordt het zelden, daarvoor is het gewoon niet sfeervol genoeg.

Niet zo heel verwonderlijk dat deze film nooit echt doorgebroken is, in tegenstelling tot de serie. Het is maar een mager beestje, al weten mensen als Ren Osugi, Kenichi Endo en Eiko Koike toch nog wel een beetje te redden. Genoeg voor een goeie film is het alleen jammer genoeg niet.