All the Corners of the World (1989)

Alternatieve titel: 海角天涯

1 stem

Taiwan

geregisseerd door Ming-liang Tsai
met Kang-sheng Lee

De film volgt een familie van handelaren uit de lagere arbeidersklasse, bestaande uit een moeder, vader, zoon, dochter en seniele grootvader. De dochter gaat met de verkeerde man om, een pooier, en daagt haar ouders' autoriteit uit door in te gaan op zijn avances en zijn geschenken te aanvaarden. Een relatie welke leidt tot conflicten, zowel met haar familie als tussen hun beiden.

Voorspelbaar slecht.

Hiermee begon blijkbaar Tsai's carriere. Sowieso ben ik al niet zo'n fan van z'n vroege werk, maar daarmee wordt doorgaans verwezen naar z'n biosfilms. Daarnaast heeft hij ook nog wat TV werk op z'n naam staan, waarvan dit dus de eerste is.

Hier en daar zie je al de latere stijl van Tsai doorschemeren, maar zo beperkt dat je eigenlijk het latere werk van Tsai al gezien moet hebben om het te herkennen. Deze film is gewoon een redelijk gewoon drama, functioneel en droog in beeld gebracht, zonder verdere franjes. De boodschap en maatschappijkritiek is duidelijk het hoofddoel van deze film.

Er zal best een publiek voor zijn, want Tsai schuwt het sociale drama niet, maar ik verwacht toch wat meer filmische afwerking om van een film te kunnen genieten. Dit soort droge kost is echt niet aan mij besteed. Leuk voor de Tsai liefhebber dus, of voor de completist die er niet tegen kan niet alles gezien te hebben, maar verder maar moeilijk aan te raden.