Amys Vilje (2019)

Alternatieve titel: A Girl in Return

Denemarken / Noorwegen
Documentaire

geregisseerd door Katrine Kjær

Deze documentaire volgt Amy in een strijd met de Deense en Ethiopische autoriteiten om haar adoptie ongedaan te maken. Op tienjarige leeftijd wordt Tigist, zoals ze dan nog heet, geadopteerd door een Deense familie. Het lijkt een mooi idee: adoptieouders die liefde te geven hebben en betere omstandigheden en kansen voor het meisje. Maar hoe werkt het in de praktijk en hoe is het voor haar biologische moeder en oudere zus in Ethiopië die destijds met de adoptie hebben ingestemd?

avatar van Baboesjka
Een lastige kwestie. Het lijkt me heel moeilijk om geadopteerd te zijn, maar niet (meer) achter die adoptie te staan, wat in deze documentaire voor zowel moeder als dochter en zus geldt. Goed om hier aandacht aan te besteden, want dit soort situaties komen natuurlijk vaker voor. Vervelend dat het contact met de autoriteiten zo moeizaam verloopt. Het is geen film die mij enorm raakte, maar ik kon me wel goed in Amy en haar frustraties verplaatsen. Ik snap ook dat het moeilijk is om je draai in je geboorteland te vinden als je in een heel andere cultuur bent opgegroeid. Het zet aan het denken. 3,5*

Op Canvas-TV op zondag 2 februari om 22.45 u

Een netelige kwestie waarover meningen zeker zullen verschillen.
Zie maar de uiteenlopende beslissingen van Ethiopische en Deense autoriteiten, al lijken die laatste mij toch wel weinig overwogen, gelet op de breuk tussen de adoptieouders en het meisje al jaren aansleepte. Maar dat is natuurlijk weer een persoonlijke mening. Feit is ook dat levensomstandigheden in Ethiopië nu ook niet bepaald ideaal waren en nog altijd zijn.
Documentaire die er zeker mag zijn over deze delicate kwestie waarvan overheden moeten kennis hebben, al kunt ge u natuurlijk afvragen of de wet steeds alles kan voorzien. Openbaar maken van gevallen als deze zijn echter wel nuttig.
Arme Amy die ondertussen een verscheurd leven lijdt.