Lapü (2019)

Colombia
Drama / Documentaire

geregisseerd door César Alejandro Jaimes en Juan Pablo Polanco
met Carmen González Jusayú en Doris González Jusayú

Doris' dode neef verschijnt aan haar in een droom. Ze hebben veel gedeeld. De droom zet haar aan om het belangrijkste ritueel van de Wayuu te beginnen, een inheemse groep die in de Guajira-woestijn in Colombia woont. Om ervoor te zorgen dat haar neef in vrede kan rusten, moet Doris de beenderen van de overledene opgraven en schoonmaken voordat zij ze voor de tweede keer begraaft. Met de steun van haar moeder en grootmoeder komt ze in contact met de doden en hun wereld.

Malick
Ergens tussen een antropologische documentaire en een contemplatieve, metafysische speelfilm in. Met geesten en opgravingen - het geluid van een schedel dat langzaam van het lichaam wordt gebroken zal ik nooit meer vergeten. Twijfel om als derde genre ''experimenteel'' toe te voegen. Prachtige poster.