Emilija (2017)

Litouwen
Drama / Historisch

geregisseerd door Donatas Ulvydas
met Ieva Andrejevaite, Severija Janusauskaite en Darius Gumauskas

Kaunas (Litouwen), voorjaar 1972. Op zoek naar een baantje bij een toneelgroep raakt de jonge vrouw Emilija verzeild in een anti-Sovjet-demonstratie. Ze wordt gearresteerd en belandt op het bureau van een KGB-agent. Die heeft vooral belangstelling voor de bundel patriottische gedichten, die lang geleden geschreven zijn door haar geëxecuteerde vader. Na haar vrijlating meldt Emilija zich bij een theatergroep, die bezig is met de voorbereiding van een controversieel toneelstuk.

Patriottische film die volgens mij vooral bedoeld is binnenlandse consumptie in Litouwen. Allicht door een gebrek aan kennis mijnerzijds van de (verzets)geschiedenis van dat land komt het verhaal op mij warrig over, mede door de talrijke politieke en romantische intriges De titelfiguur —zo’n beetje de personificatie van het verzet— mist helaas de nodige diepgang, afgezien van een traumatische ervaring als klein kind.
Een film over verzet, lijdzaamheid en verraad, die mij tot mijn eigen verbazing amper wist te boeien.