Saturday Night Fever: The Ultimate Disco Movie (2017)

1 stem

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Ian Denyer
met Bruno Tonioli, John Travolta en Barry Gibb

Choreograaf Bruno Tonioli, die in 1977 zijn eerste stappen zette als jonge danser in New York, bezoekt de straten waar de filmklassieker werd opgenomen. Samen met onder meer hoofdrolspeler John Travolta blikt Tonioli terug op hoe de film ondanks het beperkte budget en de snel in elkaar geknutselde soundtrack toch uitgroeide tot een megahit die de popcultuur voorgoed veranderde.

avatar van Metalfist
Gimme that night fever, night fever. We know how to show it

In 2017 was het alweer 40 jaar geleden dat Saturday Night Fever uitkwam. Een film die meteen de carrière van John Travolta lanceerde, de Bee Gees enorm populair maakte en dat allemaal terwijl dit oorspronkelijk bedoeld was als een goedkoop niemendalletje. De film zit vol met iconische scènes en hoewel het ondertussen bijna 10 jaar geleden is dat ik de film überhaupt nog heb gezien, is er nog altijd wel veel blijven hangen. Om de verjaardag te vieren kwam Ian Denyer op het idee om een documentaire te maken rond de film en zijn succes.

En dat is dus Saturday Night Fever: The Ultimate Disco Movie geworden. Een interessante zit ware het niet dat choreograaf Bruno Tonioli veel te nadrukkelijk aanwezig is. Ik begrijp ook niet goed wat zijn meerwaarde is aangezien hij gewoon één van de zovele fans is en in het begin lijkt dit eigenlijk gewoon een eenzijdige blik van een die-hard fan te worden. Op een bepaald moment begint dat echter te keren en zit het interessante stuk in deze documentaire in ieder geval aan het feit dat er veel verhalen van achter de schermen worden getoond. Interviews met John Travolta, met Barry Gib van de Bee Gees, met producers, ... Iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de film (zoals de switch in directors) komt hier dan wel aan zijn trekken. Ook wel interessant om te zien in hoeverre de dansscènes er goed uitzien en tegelijkertijd ook aartsmoeilijk zijn. De opvulling met de dansschool die naar de beelden kijkt had voor mij dan ook weer niet gehoeven, maar het zal een poging zijn geweest om dit wat tot een acceptabele speelduur te trekken.

Verder is dit op zich wel het type making-of dat je wel vaker als extra op een DVD vind en heeft dit niet perse een meerwaarde. Het zijn vooral de interviews die dit nog interessant maken en het vele archiefmateriaal. Ik vind het ook altijd wel leuk om te zien hoe de vroegere straten, winkels, etc er tegenwoordig uitzien maar kan me voorstellen dat niet iedereen daar mee gediend is.