Vrienten & Vrienten in: Basmannen (2019)

Nederland
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Joris Postema
met Henny Vrienten, Xander Vrienten en Rinus Gerritsen

Henny Vrienten en zijn zoon Xander delen een onvoorwaardelijke liefde voor een instrument, een onderschat instrument ook nog: de basgitaar. Basgitaristen staan in de schaduw, naast de drummer. Niemand merkt ze op, totdat ze stoppen met spelen. Henny is een atypische bassist. Hij staat vooraan op het podium, zijn baspartijen dicteren het geluid van de band en behoren inmiddels tot het Nederlands cultureel erfgoed. Xander is bassist in de band van Jett Rebel. Hij staat achteraan op het podium, naast de drummer. Henny en Xander verschillen in hun liefde voor hetzelfde. Gedreven door hun passie gaan ze op zoek naar de magie van de basgitaar en de ziel van de bassist.

avatar van borasi
Al weet je niks van bas of muziek in het algemeen, de onvoorwaardelijke liefde en trots van Henny voor Xander is een genot om naar te kijken. Zoals zijn basspel speelt Henny de belangrijkste noten en de diepe onderlaag is voelbaar in zijn expressie.

avatar van Earth
Gitaarjongens was veel leuker, wat een geleuter en gezwets van Vrienten en Vrienten.