Heer & Meester: De Film (2018)

Nederland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Pollo de Pimentel
met Daan Schuurmans, Sophie van Winden en Hubert Fermin

De zeer welgestelde en charismatische Valentijn Rixtus Bentinck wordt twee dagen na zijn geboorte te vondeling gelegd. Hij wil zich na enige tijd niet meer laten gebruiken om zaken, misdaden op te lossen en ook de zoektocht naar de identiteit van zijn ouders kan hem niet langer intrigeren. Zijn ouders lieten hem adopteren, dus waarom zou hij nog langer andere mensen helpen? Tot er iets vreselijks gebeurt én Valentijn op een link met zijn verleden stuit. Hij komt in actie, maar welke persoonlijke prijs moet Valentijn hiervoor betalen?

Eind vorig jaar op tv (NPO1) uitgezonden. En zo geraakt Valentijn in deze film in gevecht met de "Illuminati", die eerder al door Dan Brown van stal waren gehaald. Geluid en cameravoering zijn OK. En dit is gewoon een onderhoudende film geworden voor als je een avond niets beters te doen hebt.

avatar van Quentin
De cast is charmant (Schuurmans, Van Winden, Fermin en De Hoog in het bijzonder), maar als film is dit wel erg zwak en goedkoop zeg.

Het beperkte budget straalt van ieder shot af en lokaties zijn vaak beperkt tot interieurs. Maar het meest vervelende is nog wel dat ieder buitenlands personage door een lokale acteur met een belachelijk slecht accent gespeeld wordt - van die schnitzelboer tot de samenzweerders op de tv-schermen. Verder zijn de (spaarzame) actiescènes erg knullig, net zoals die witte maskers. En laat ik maar niet beginnen over de cameo van Jan Slagter ...

avatar van Donkerwoud
Ik heb de twee seizoenen van 'Heer & Meester' met veel plezier gekeken en deze afsluitende televisiefilm werkt prima om er een punt achter te zetten. Ze hadden duidelijk iets meer budget dan in een gemiddelde aflevering voor grotere locatiekeuzes (soms zelfs over de grens) en voor een paar degelijke actiescènes. Al moet ik zeggen dat het momentum een beetje weg was, want ik zat niet echt meer in 'het grote mysterie' dat als een rode draad door de serie liep. Het had misschien toch iets dichter op de serie uitgezonden mogen worden!? Het komt nergens in de buurt van Britse of Amerikaanse genregenoten, maar de kolderieke jongensboekavonturen van Valentijn Rixtus Bentinck blijven amusant.

Het is gewoon een langere aflevering van de serie. Iets te lang.

avatar van nlkink
Onlangs herhaald. De eerste keer hebben we 'm gemist. Inderdaad aardig voor een avond als je niets anders te doen hebt.

avatar van panax
beroerd slecht !!

avatar van thunderball
Deze een week geleden gekocht en in het weekend bekeken.

Ik was een enorme fan van de serie, die feitelijk een Nederlandse versie was van Britse series als The Saint en The Persuaders en hoofdrolspeler Schuurmans deed dan ook een leuke Roger Moore imitatie en qua nonchalance en spottende blik kwam hij een heel eind.

Helaas stopte de serie na twee seizoenen, maar werd er beloofd dat er nog een speciale Tv film van zou komen en die belofte werd eind vorig jaar uiteindelijk ingelost.

Wie niet bekend is met de serie zal dit waarschijnlijk niet veel vinden, want de film is net zo maf, knullig en totaal niet serieus te nemen als de serie, maar ik heb mij er nu voor de tweede keer weer ontzettend mee vermaakt.

Natuurlijk, deze film is niet veel meer dan een gemiddelde aflevering en -hoewel met iets meer budget- zijn de effecten nog steeds erg matig en de actie scene's vrij houterig, maar dat mag de pret niet drukken.
Het is tenslotte iedere dag Valentijnsdag!

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.