Dian Wu Bu (2016)

Hongkong
Sport / Drama

geregisseerd door Chi Fat Chan
met Yiu-Sing Lam, Kai Chi Liu en Hedwig Tam

Lung en Wai zijn al jarenlang goede vrienden. Lung is een bescheiden jongen, terwijl Wai zichzelf graag laat gelden. Wanneer ze zich echter aansluiten bij het eerste honkbalteam in Hong Kong, blijkt dat Lung talent heeft voor deze sport. Wai heeft het daar moeilijk mee, want plots zijn de rollen omgedraaid en is het Lung die alle aandacht naar zich toetrekt.

Matig sportfilmpje.

Het eerste Hong Kong baseball team. 't Is blijkbaar wel gebaseerd op waargebeurde feiten, maar het is toch vooral weer hetzelfde klassieke sportverhaaltje dat langzaam uitgevouwd wordt. Beetje coming of age en drama erbij uiteraard, want op één wedstrijd alleen kan je niet teren.

Speelt zich ook af in de jaren '80, dus de nostalgie kaart wordt ook graag getrokken. De film probeert zo misschien net wat te hard te behagen, maar het is anderzijds ook niks wat ik vooraf niet verwacht had. Films als deze weten nu eenmaal nooit veel origineels te brengen.

Het zit verder wel redelijk degelijk in elkaar. Aardig geschoten, met het acteerwerk is ook niks mis, maar uiteindelijk zijn dat zaken die ook niet op zo'n niveau zijn dat ze de film echt omhoogkrikken. Degelijkheid dus, niks meer, niks minder.