Wognum (2018)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Tim Bary

Sinds tien jaar is de 42-­jarige Matthijs gabber. Na een jeugd vol pesterijen en eenzaamheid vond hij tussen het raven, slikken en stampen door echte vriendschappen en warmte in deze toch ruig ogende dansscene. Maar ondanks alles blijft Matthijs in deze documentaire vastzitten in een moeras van teleurstellingen. Zijn relatie met z’n vriend René loopt niet lekker en Matthijs voelt zich overdag vooral prettig op zolder, tussen zijn modeltreintjes. Ook daar achtervolgt zijn grote droom hem alsnog: het liefst werd hij pianist.

avatar van Prudh
Ik heb hem net ook gekeken en ben enorm ontroerd. Wat een bijzondere film en wat een mooi personage is Matthijs. Achter die lome gabber, iemand over wie menigeen een vooroordeel zou hebben bij een eerste aanblik, gaan diepe gronden schuil. Zijn droom om pianist te worden wordt heel menselijk verbeeld door de regisseur. Een sluitend verhaal, een geweldige finale.