Dream Breaker (2017)

China
Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door Yan Han
met Xiwen Cao, Duling Chen en Yuexi Gai

Jiang Han krijgt op school een korte Virtual Reality demonstratie. Ietwat aangedaan verlaat ze het gebouw, maar de buitenwereld lijkt niet meer geheel dezelfde. Ze leert al snel dat ze in een computerspel terecht is gekomen, maar dat ontsnappen niet eenvoudig wordt. Wie namelijk het spel onofficieel ingaat sterft niet alleen in het spel, maar ook in de realiteit.

Chinese urban fantasy.

Met een stevige scheut scifi erbij. Je ziet het niet zo vaak, gewoon omdat het er niet bepaalde populair is. Daarom allicht dat er wat hulp van buitenaf gezocht wordt. Sion Sono is producer, verder is er ook een Japanese costume designer. En dat is er aan te zien ook.

Film-technisch is het echter nog steeds erg Chinees. Yan Han is sowieso een visueel virtuoos, de combinatie van die twee zorgt dat dit een visueel krachtig werkje geworden is. Da's ook wel nodig, want het plot is redelijk gewoontjes, met wat mensen die vastzitten in een VR game en ook in de echte wereld sterven als ze in het spel doodgaan.

Maar dat maakt niet zo heel veel uit, de 100 minuten zitten vol moois. Fijne actiescenes, mooie world building en leuke personages. De beschikbaarheid van de film is jammer genoeg slecht, dus liefhebbers zullen een beetje moeten zoeken, maar wie van dit soort werk houdt heeft hier een aardige kluif aan.

4.0* en een uitgebreide review

Als ik over slechte beschikbaarheid spreek dan bedoel ik dat het via normale wegen niet te bekijken valt (jammer genoeg).

avatar van BlueJudaskiss
Onderhond schreef:

Jammer, ik hoopte - niet onlogisch - op Netflix.

Netflix is wat warrig qua beschikbaarheid, maar qua service één van de makkelijkste wanneer ze de film aanbieden in het land waar je woont. Het zou me niet verbazen moesten de ondertitels bij deze film zelfs niet van een officiële bron komen

avatar van Black Math
Aardig. Met name de beelden zijn erg mooi met fraaie neonbelichtingen en met detailrijke slow motion shots. De rest blijft daar wat bij achter. Het verhaal is wie films als Avalon en The Matrix heeft gezien niet bepaald verrassend en zeker naar het einde toe wordt het een beetje in het dramatische getrokken. Maar op dat einde wat een beetje lang uitgetrokken aanvoelt na kijkt het allemaal redelijk prettig weg. Vreemde talen willen matig acteerwerk nog wel eens maskeren, maar daar is het hier bij sommige acteurs te slecht voor, met name door overacting. Hoe leuk de hoofdrolspeelster er ook uit mag zien, ook zij komt niet erg sterk over.

Mijn tweede film van Yan, de vorige, First Love was ondanks de matige soundtrack toch sterker, mede door het hartverwarmende plot. Hier is de soundtrack zeker beter, maar ook wat dat aspect wordt het allemaal wat minder tegen het einde als het allemaal wat dramatischer wordt. Niettemin interessant genoeg om zeker meer werk van Yan op te zoeken. 3*.