Mil Sexos Tiene la Noche (1984)

Alternatieve titels: Night Has a Thousand Desires | Night of 1,000 Sexes

1 stem

Spanje
Horror / Erotiek

geregisseerd door Jesús Franco
met Lina Romay, Daniel Katz en Carmen Carrión

Irina is een deelnemer in een gedachtenlees act voor mannen en vrouwen. 's Nachts ervaart ze levendige en beladen dromen die eindigen met een moord. Het lijkt erop dat de mensen wier gedachten ze leest, een voor een worden gedood.

In de jaren 80, na de dood van de naamgenoot van regisseur Jesús Franco, te weten de Spaanse dictator Francisco Franco, keerde Jesús Franco terug naar zijn geboorteland en maakte hij een serie films waarin hij bijna totale vrijheid kreeg. Deze "Mil Sexos Tiene la Noche" is daar eentje van en heeft zo te zien nog niemand (buiten mij dan) op MovieMeter gezien. Misschien is dat ook wel verstandig, want persoonlijk vond ik dit een saaie en trage film, die meer hypnotiserend is in plaats van erotisch.

Het zit wel vol met bekende Franco-accenten, zoals kunstzinnige cinematografie, sfeervolle locaties, een drietal naakte vrouwen (wat voor een Franco-film eigenlijk best weinig is) en een avant-garde soundtrack en natuurlijk speelt Lina Romay (oftewel de minnares / vrouw van Jesús Franco) hierin weer de hoofdrol. Lina Romay was toen al zichtbaar op haar retour, want ze zag er niet meer al te slank uit (buikje en stevige bovenbenen). Uiteraard rookte ze in deze film ook weer een sigaret en ze was zichtbaar niet de enige die dat deed.

Kort door de bocht draait het in deze film om een tovenaar / goochelaar, te weten Fabián (Daniel Katz), die samen leeft met een Oosterse prinses, te weten Lorna (Carmen Carrión), en die beschikt over telepathisch vermogen. Hij maakt zich meester van de wil van een meisje, te weten Irina (Lina Romay), en gebruikt haar om zich te ontdoen van zijn vijanden.

Het verhaal van bezit en moord begint met Irina en Fabián, die een magisch nummer (een gedachtenlees act voor mannen en vrouwen) uitvoeren in de lounge van een hotel. De twee hebben een psychische band met elkaar en al snel wordt duidelijk dat de gepassioneerde en kwetsbare Irina als slachtoffer (ze hoort in haar hoofd ook steeds een stem zeggen "Come Irina" en "Obey Irina") wordt gebruikt door Fabián, die haar inzet als een levend moordinstrument. Overigens doet hij dat niet alleen, maar samen met zijn werkelijke geliefde en partner Lorna (Carmen Carrión) en op het einde (als ze met zijn drieën bij elkaar zijn en men Irina wilt doden) wordt er dan gezegd:

Fabián: I, the great magician perform the most difficult acts.
Fabián: I make a woman fall in love and unknowingly commit five crimes, saving the Princess and myself.
Irina: But why ?
Fabián: I shouldn't tell you, but I will.
Fabián: Because those five people annoyed me.
Fabián: We did some business together, and then the fools demanded their share.

Veel stelt het allemaal achter niet voor en het verhaal wist me ook nauwelijks te vermaken en omdat het soms zo saai en traag was, heb ik op bepaalde momenten de film ook wat vooruit zitten te spoelen en zeker als Irina na circa 65 minuten het hotel verlaat en naar een man (het laatste slachtoffer in het verhaal) toegaat om met hem te neuken, waarna ze hem uiteindelijk in circa de 81e minuut vermoord met een mes /dolk. Gedurende die circa 15 minuten durende scène, wordt er geen woord gezegd (je hoort alleen wat gehijg en gekreun van Irina en de man als ze met elkaar neuken) en zie je Irina zes minuten lang lopen (o.a. door de natuur) en rijden in een auto voordat ze bij de man is en daarna duurt het ook nog circa vijf minuten (zitten dan o.a. samen op een leeg terras) voordat ze eindelijk met elkaar gaan vrijen en neuken.

Op sensueel gebied was dit misschien wel de mooiste scène, want daarin maakt Jesús Franco gebruik van zijn gebruikelijke zoom en zoomt hij in op het lichaam van Lina Romay. Hij begint dan boven met het hoofd van Lina Romay en zakt dan af met zijn camera naar de behaarde schaamstreek van Lina Romay, die dan gedurende een aantal seconden in beeld is te zien. Jesús Franco heeft overigens ook weer een rolletje in dit verhaal (voor het eerste te zien na circa 60 minuten) en dit keer als psychiater Dr. Karman, die Irina behandelt en uiteindelijk ook haar redt van de dood en dat samen met de politie, waarbij er gezegd wordt:

Fabián: What do you want, doctor ?
Dr. Karman: Fabian...! You were my patient.
Dr. Karman: Did you really think you could fool me too ?

En tijdens de behandeling van Irina (waar ze op een bank ligt), zegt ze tegen Dr. Karman:

"I'm certain I've murdered four people. I feel I'm being controlled by someone else."

Lina Romay is natuurlijk regelmatig naakt te bewonderen (die eerste keer na circa 10 minuten als er een borst uit haar witte jurk / lingerie hangt, waarna ze deze uit doet en dan volledig naakt op bed gaat liggen) en in deze film heeft ze ook orale seks met vrouwen en mannen, maar daarbij zie je niets (ze heeft de penis van de mannen netjes afgeschermd met haar hand) en zoomt Jesús Franco vooral in op haar mooie grote ogen. Met één van de mannen (Albino Graziani), het eerste slachtoffer, met wie ze orale seks heeft en waarbij de man denkt dat hij droomt (hij was ook alleen op zijn kamer en ging rusten in zijn onderbroek en sokken op bed en zet wat muziek op), zegt ze als de man vraagt wie ze is:

"I'm not real. Relax. This is only a dream."

Verder doet Lina Romay ook aan lesbische seks en doet ze mee in een soort van groepsorgie (waarbij ze in eerste instantie een sigaret met elkaar delen) met een man (José Llamas) die twee vrouwen heeft, te weten Alicia Príncipe en Mari Carmen Nieto (ook te zien tijdens de opening bij de gedachtenlees act en daarbij hangt er bij haar steeds een borst uit haar jurk / blouse), en die ze daarna allemaal vermoord. Gedurende die scène zijn alle drie de vrouwen volledig naakt te zien en zoent, likt (o.a. de schaamstreek) en betast Lina Romay één van de vrouwen (Mari Carmen Nieto), terwijl de andere vrouw dan de man oraal bevredigd (er valt dan ook weer niets te zien). Als daarna de man met de vrouw gaat neuken, begint Irina aan het doden van het drietal.

Hoewel Lina Romay al duidelijk op haar retour was in deze film (ze loopt er overigens wel één keer heel sexy bij in een soort van doorschijnend zwart badpak / lingerie en dat lopen doet ze dan op zwarte laarzen, terwijl ze voor de rest loopt op schoeisel met hoge haken, wat ook hoorbaar is als ze loopt), is ze eigenlijk wel het enige pluspunt in deze film. Jesús Franco brengt haar regelmatig mooi en sensueel in beeld (o.a. als hij een keer inzoomt op haar borsten en een man dan met zijn vingers speelt met één van haar tepels) en hij deed ook andere leuke dingen met de camera (buiten het inzoomen), zoals het selectief scherpstellen en onscherp stellen en oplossingen voor overgangen van scène tot scène. Hij maakte ook goed gebruik van de omgeving als opvulmateriaal.

Maar al met al vond ik dit vooral een saaie en trage film van Jesús Franco, waarbij ik moeite had met het volgen van het plot. Het beste kan je deze film bekijken als je onder invloed bent van softdrugs of alcohol, want dan zal je de sfeer en de personages waarschijnlijk wel waarderen.