Take the Ball, Pass the Ball (2018)

Alternatieve titel: Barca: Take the Ball, Pass the Ball

Spanje
Documentaire / Sport

geregisseerd door Duncan McMath
met Lionel Messi, Xavi Hernández en Andrés Iniesta

Gedurende vier explosieve jaren produceerde het FC Barcelona onder leiding van Pep Guardiola het beste voetbal uit de geschiedenis en verleidde fans over de hele wereld. In deze documentaire onthullen de spelers zelf de gebeurtenissen tussen 2008 en 2012. Van de spanning van de bittere rivaliteit tussen Mourinho en Guardiola tot de emotie van Abidals terugslag van kanker, om de Europa Cup op te heffen en hoe Messi, de beste voetballer ter wereld, het bijna niet had gehaald. Ze beschrijven ook de unieke tactieken van het team en de achtbaanervaring van het leven onder Guardiola en herbeleven het ongeëvenaarde succes dat ze genoten als onderdeel van het beste team ter wereld.

avatar van schumacher
Foutje in de tekst; Real Madrid is het beste team 13 cl bekers en de meeste la liga bekers.

avatar van duke1111
Dan heb je toch niet goed gelezen. Barcelona was in die periode, tussen 2008 en 2012, het beste team ter wereld.

avatar van libra666
Leuke docu over één van de manieren hoe het spelletje kan gespeeld worden. En het heeft 4 jaar uitstekend gewerkt bij Barça, het is hun unieke speelstijl die hier aangetoond word. Het is tactisch toegelicht zonder echter saai te worden en de spelers geven er hun mening over, namelijk op de manier hoe hun trainer 'Guardiola' destijds dit als newbie op het hoogste niveau aanpakte met lef en durf en uiteraard ongeëvenaarde resultaten. Ook veel lof in deze docu voor Johan Cruyff die hier toch wel als de grondlegger voor dit soort voetbal word geëerd. Voor de fans van Barcelona is dit een must, voor andere voetballiefhebbers toch ook wel mooi om eens te kijken, hoe het er bij deze topclub van bij de jeugd word in gepamperd alsmede hoe sommige topvoetballers niet konden aarden in dit systeem daar ze zich niet konden wegtoveren in hun rol om zo te moeten spelen in de stijl van de club. Ook de rivaliteit met Real Madrid komt aan bod, dit alles aangevuld met mooie beelden van de behaalde titels tss. 2008-2012 en de mooiste doelpunten en acties van Messi en co.