Garbage (2018)

India
Thriller / Drama

geregisseerd door Qaushiq Mukherjee
met Tanmay Dhanania, Trimala Adhikari en Satarupa Das

Een jong meisje wordt het slachtoffer van wraakporno. Ze vlucht van thuis weg en trekt naar Jakarta om daar tijdelijk bij een vriendin te logeren. Wanneer ze daar aankomt blijkt haar vriendin niet thuis te zijn, gelukkig is er een behulpzame taxichauffeur die haar besluit te helpen. Wat ze echter niet weet is dat deze chauffeur ook een duister geheim met zich meesleept.

Qaushiq Mukherjee's nieuwste.

Blijft toch wel één van Indië's boeiendste regisseurs. Houdt zich niet aan de typische Indische conventies, weet ook steeds weer met iets nieuws aan te komen maar heeft toch wel een eigen, duidelijke handtekening. In het echt misschien wat overgeëngageerd, maar die drive kruid z'n films ook wel.

Dit is een eerder modern filmpje, waarin Mukherjee enkele eigentijdse problemen inmetselt in een redelijk duister en guur thrillertje. Zaken als revenge porn zijn eerder globale problemen, het religieuze gedeelte is iets meer geënt op Indië zelf had ik het gevoel. Dat laatste maakt het soms net iets lastiger om volgen, maar het is niks onoverkomelijks.

Het is niet z'n beste film, daarvoor mist het net een beetje finesse. Zo zie je maar dat de invloed van een goeie cinematograaf (Dacosse in Land of Cards) niet te onderschatten valt. Maar verder absoluut een boeiende film die het kijken waard is. Is normaal aangekocht door Netflix, dus het is allicht een kwestie van tijd alvorens deze ook hier te zien is.