Buh s Námi - Od Defenestrace k Bílé Hore (2018)

Alternatieve titel: May the Lord Be with Us

Tsjechië / Oostenrijk / Duitsland
Drama / Historisch

geregisseerd door Zdenek Jiráský
met Karel Dobrý, Tereza Hofová en Ondrej Malý

In het jaar 1618 is het religieuze conflict tussen de katholieke Habsburgers en Boheemse protestanten op zijn hoogtepunt. Als de koninklijke stadhouders Jaroslav Borita en Vilém Slavata en secretaris Philip Fabricius uit het raam van de Praagse Burcht worden gegooid door tegenstanders van Koning Ferdinand II, leidt dit tot de Boheemse Opstand, geleid door Jindrich Matyás Thurn. Er ontstaat een oorlog die dertig jaar aanhoudt.