The State against Mandela and the Others (2018)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Nicolas Champeaux en Gilles Porte
met Denis Goldberg, Ahmed Kathrada en Winnie Mandela

Camera’s waren er niet te vinden in de rechtszaal toen Nelson Mandela en negen andere beklaagden in 1964 werden veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. Wel liep er constant een geluidsrecorder mee. Regisseurs Nicolas Champeaux en Gilles Porte zagen de onbenutte mogelijkheden van die 256 uur aan audio en maakten er een terugblik op de tijd van apartheid mee. De ondervragingen worden niet alleen kracht bijgezet door middel van animaties in grauwe, soms abstracte krijtschetsen, maar ook door interviews met direct betrokkenen, die het beruchte Rivoniaproces via een koptelefoon opnieuw beleven.

Vanaf 6 december in de bioscoop (Amstelfilm)