Die Bauliche Maßnahme (2018)

Alternatieve titel: The Border Fence

Oostenrijk
Documentaire

geregisseerd door Nikolaus Geyrhalter

Nikolaus Geyrhalter verkent de paar vierkante kilometer rond de Brennerpas. Deze grens tussen Oostenrijk en Italië werd in 2016 plots het toneel van het veranderende EU-beleid rond de vluchtelingencrisis. Nadat de Balkanroute was afgesloten, vreesde Oostenrijk dat de vluchtelingen massaal de Brennerpas zouden doorkruisen. In de lente van 2016 nam Oostenrijk dan ook 'bouwmaatregelen', een eufemisme voor het plaatsen van hekken. Geyrhalter voerde gesprekken met politieagenten, wandelaars, boeren, tolheffers en café-eigenaars uit de buurt, vastgelegd in extreem precieze shots. Hier in dit kleine grensgebied klinken alle soorten stemmen, vaak opvallend genuanceerd, van verborgen xenofobie tot kritiek op de populistische regering.