• 8.299.937 stemmen

Documentaire | 70 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Anneloek Sollart

IMDb beoordeling: 6,6 (24)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 8 november 2018

Plot De Beveiligers

In steden hangen beveiligingscamera’s op straat en in het openbaar vervoer, politici worden dag en nacht bewaakt en de kans op een aanslag in Nederland is reëel. Beveiliging lijkt vanzelfsprekend en vooral nodig. Zijn beveiligers in staat om ons te beschermen of leveren ze vooral schijnveiligheid? Regisseur Anneloek Sollart filmde voor deze documentaire vijf personen die ons veilig moeten houden, waaronder een persoonsbeveiliger van Geert Wilders en de security manager van de kerncentrale in Borssele. De documentaire laat zien hoe in Nederland angst en veiligheid een spel met elkaar spelen.

kappeuter (crew films)

Vanaf 5 november in de bioscoop (Herrie Film & TV)

avatar van mrklm

mrklm

De dreiging van terrorisme in ons land leidt tot een intensivering van de beveiliging van evenementen en personen. Sollart toont een breed spectrum aan beveiligers, waaronder één van de vaste bewakers van PVV-leider Geert Wilders, een vluchteling uit Burundi die zijn opleiding tot beveiliger bijna heeft afgerond, buurtwachters en de surveillanten die aan de hand van camera’s in de openbare ruimte kijken naar mensen die zich verdacht gedragen. Flarden van interviews worden afgewisseld met beelden van de betreffende beveiligers in actie waarin Sollart met behulp van uitgekiende shots en scherpe montage in de hoofden van de bewakers kruipt en toont hoe intens en hoe lastig het werk van deze beveiligers is.