Silence of the Tides (2020)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Pieter-Rim de Kroon

Cinematografisch portret gebaseerd op de continue ‘ademhaling’ van de Wadden, tegen een decor van licht, mist, wind, water en land. De film observeert het in- en uitademen van de getijden en de terugkomende cycli en contrasten van de natuur, het licht, het geluid en de mens. De film roept de vraag op of de Waddeneilanden tot het water of het land behoren, maar bovenal geeft het vorm en betekenis aan het bestaan van het Waddengebied en haar inwoners.

Na Wad - Overleven op de Grens van Water en Land (2018) in relatief korte tijd een tweede film over de Wadden.

De verschillen zijn groot. De film van Smit is gericht op de natuur. Afgezien van een enkele torenspits op de horizon zijn er geen menselijke sporen in te zien.
De Kroon portretteert juist eilanders: een dominee op het Duitse Pellworm, een vuurtorenwachter op de Brandaris, om de relatie tussen mens en getijden te laten zien.

Eerste Waddenfilm is klaar, de volgende in de startblokken - Friesland - LC.nl