Lan Tian Bai Yun (2017)

Hongkong
Thriller / Drama

geregisseerd door King-wai Cheung
met Stephy Tang, Rachel Leung en Zeno Koo

Een man en vrouw worden dood teruggevonden aan de voet van een dam. De politie vermoedt kwade opzet en gaat op zoek naar de kinderen van het koppel. Wanneer ze de dochter vinden bekent deze meteen schuld. Ze doet haar verhaal tegen de politie, waaruit al snel blijkt dat haar ouders niet meteen het beste voor met haar voorhadden.

Goed.

Nogal kil en hartvochtig thrillertje over een jong meisje dat haar ouders vermoord heeft. Wanneer de politie haar oppikt ter ondervraging vertelt ze vrijuit over haar schuld, de rest van de film is vooral een reconstructie van de moord en de aanleiding tot.

Het is een redelijk atypische Hong Kong film geworden. Droog verteld, zonder al te veel duidelijke genre elementen, terwijl het plot zich daar toch makkelijk voor leent. Da's ook wel eens fijn, want hoewel Hong Kong een redelijk goed geoliede machine is, ontbeert het de Hong Kong film soms wat aan variatie.

Acteerwerk is van hoog niveau, het drama werkt en het verhaal dat zich ontvouwt mist z'n impact niet. Wat de film wél mist zijn enkele hoogtepunten die het tot een echt meesterwerk zouden maken. Het kabbelt vaak net iets teveel voort, zonder al te veel pieken en dalen. Maar Cheung mag zeker verderdoen op dit elan, het zou me niet verbazen moest er nog eens een meesterwerkje uit voortkomen.