The 50th Anniversary of the Elvis Comeback Special (2018)

Alternatieve titels: Elvis - Fifty Years '68 Comeback Special | Elvis: '68 Comeback Special 50th Anniversary

Muziek / Documentaire

geregisseerd door Steve Binder
met Elvis Presley, Steve Binder en Priscilla Presley

Het was eind 1968 voor het eerst sinds zeer lange tijd dat Elvis Presley weer optrad, en dit lanceerde zijn zangcarrière opnieuw. Elvis was namelijk door de media en het grote publiek afgeschreven na jaren van films die de moeite niet waard waren en het uitblijven van optredens. Deze film bevat niet alleen de uitzending van destijds op televisie, maar ook een exclusieve kijk achter de schermen van het programma en een wandeling door de NBC-studio's met commentaar van regisseur Steve Binder en Priscilla Presley.

TEASER

avatar van thunderball
Over een paar uur ga ik 'm zien in Antwerpen op een groot doek.

De kwaliteit van de trailer een paar weken geleden in de bios was trouwens niet best, beeld was erg wazig en korrelig, leek of ze het Tv beeld hadden opgeblazen naar groot filmbeeld.

avatar van Shaky
Ik kan niet anders dan 5 sterren geven voor deze parel uit de muziekgeschiedenis. Fantastische televisie-special uit 1968 die, op papier, de comeback van Elvis als 'household name' betekende. Elvis is hier ontzettend in vorm en toont veel emotie, blues en soul in zijn stem; van prachtige ballades tot knallende rockers, de man kon alles zingen. Giet daar een ongelooflijk charisma en rauwe seksuele energie overheen en je hebt de '68 Comeback Special.

Deze 2018 versie voegt, eerlijk is eerlijk, werkelijk niets toe aan de uitzending van '68. Er zit een interview met Priscilla en Steve Binder voor het concert maar dit is vrij inhoudsloos en er wordt niets nieuws verteld.

Hoe dan ook; heerlijk om dit optreden op het grote scherm gezien te hebben en voor iedereen die ook maar iets met muziek heeft is dit natuurlijk verplichte kost.

avatar van thunderball
Deze vorige week donderdag in Antwerpen te Metropolis gaan zien op een groot scherm.

Goede, hier en daar wat verouderde TV registratie nu volledig opgepoetst.

Het live optreden met Elvis in zijn leren outfit is nog steeds, na al die jaren, erg goed en besef je waarom hij nog steeds als één van de allergrootste (de grootste?) muziek iconen wordt gezien.

Alleen het duidelijk opgenomen en niet meer echt live gedeelte met show en dans, vond ik te lang duren en wat gedateerd overkomen. Let ook op zangeres Darlene Love (als actrice te zien in alle Lethal Weapon films, als de vrouw van Danny Glover), die dan in het dames achtergrondkoortje mee staat te zingen.

De film werd ingeluid door de regisseur, die in gesprek was met Priscilla Presley op de oorspronkelijke locatie waar de show destijds werd opgenomen.

Erg leuke avond gehad.

Een acht, ofwel vier sterren.