Will Tura, Hoop Doet Leven (2018)

België
Documentaire

geregisseerd door Dominique Deruddere
met de stem van Jan Decleir

Jean Kluger, die 50 jaar lang Wills producer en uitgever was, heeft regisseur Dominique Deruddere gevraagd om zijn visie over de artiest te verfilmen. 'De Keizer van het Vlaamse lied' is erg gesteld op zijn privacy, maar in deze film wordt aan de hand van privé- foto- en filmmateriaal voor het eerst een beeld geschetst van de persoonlijke kant van de artiest. Deze documentaire vertelt het verhaal van Will Tura’s rijk gevulde leven en wordt off screen verteld door Jan Decleir die Will Tura “speelt”. Geen seks en drugs, wel rock-'n-roll: duizenden studio-uren, reizen, joggen, componeren, televisieopnamen, radioprogramma’s… dit alles tot grote vreugde van zijn fans.

avatar van barcam
Geslaagde documentaire over de carrière van Will Tura.
Vind de cinema totaal geen meerwaarde voor deze documentaire omdat het bronmateriaal meestal van (zeer) slechte kwaliteit is en in 4:3 formaat is.
Het geheel is knap gemonteerd en de vertelstem van Jan Decleir is goed gevonden.
Ben totaal geen fan van Will Tura maar vond het toch een interessante film.

avatar van the hustler
Jan Decleir vertelt het leven van Will Tura vanuit de ik-vorm en Tura zelf komt niet aan het woord. Rare keuze. Geen fan van. Van Will Tura zelf en van zijn muziek ben ik ook al geen fan, maar toch viel deze docu niet geheel tegen. Zo blijkt dat hij destijds vele jaren en tientallen singeltjes nodig gehad heeft vooraleer er eindelijk eentje (Eenzaam zonder jou) een succes werd en de doorbraak volgde. Zal nu niet meer gebeuren: is het niet meteen raak, word je door de platenfirma gelijk afgeserveerd. 'k Heb Tura in de jaren '80 enkele keren zien optreden, in zalen en in tenten op de wei. Het waren stuk voor stuk verzorgde optredens maar ze raakten me toen niet en nog steeds niet.