Will Tura, Hoop Doet Leven (2018)

België
Documentaire

geregisseerd door Dominique Deruddere
met de stem van Jan Decleir

Jean Kluger, die 50 jaar lang Wills producer en uitgever was, heeft regisseur Dominique Deruddere gevraagd om zijn visie over de artiest te verfilmen. 'De Keizer van het Vlaamse lied' is erg gesteld op zijn privacy, maar in deze film wordt aan de hand van privé- foto- en filmmateriaal voor het eerst een beeld geschetst van de persoonlijke kant van de artiest. Deze documentaire vertelt het verhaal van Will Tura’s rijk gevulde leven en wordt off screen verteld door Jan Decleir die Will Tura “speelt”. Geen seks en drugs, wel rock-'n-roll: duizenden studio-uren, reizen, joggen, componeren, televisieopnamen, radioprogramma’s… dit alles tot grote vreugde van zijn fans.

avatar van barcam
Geslaagde documentaire over de carrière van Will Tura.
Vind de cinema totaal geen meerwaarde voor deze documentaire omdat het bronmateriaal meestal van (zeer) slechte kwaliteit is en in 4:3 formaat is.
Het geheel is knap gemonteerd en de vertelstem van Jan Decleir is goed gevonden.
Ben totaal geen fan van Will Tura maar vond het toch een interessante film.

avatar van the hustler
Jan Decleir vertelt het leven van Will Tura vanuit de ik-vorm en Tura zelf komt niet aan het woord. Rare keuze. Geen fan van. Van Will Tura zelf en van zijn muziek ben ik ook al geen fan, maar toch viel deze docu niet geheel tegen. Zo blijkt dat hij destijds vele jaren en tientallen singeltjes nodig gehad heeft vooraleer er eindelijk eentje (Eenzaam zonder jou) een succes werd en de doorbraak volgde. Zal nu niet meer gebeuren: is het niet meteen raak, word je door de platenfirma gelijk afgeserveerd. 'k Heb Tura in de jaren '80 enkele keren zien optreden, in zalen en in tenten op de wei. Het waren stuk voor stuk verzorgde optredens maar ze raakten me toen niet en nog steeds niet.

Geslaagde documentaire over Will Tura met een mooi evenwicht tussen het verhaal van zijn leven en ruime muziekoptredens.
De man heeft zich steeds op Vlaanderen gericht, bleef sober en hield zoveel mogelijk zijn privéleven weg van de media.
Kan me voorstellen dat voor de fans van de eerste jaren die documentaire niet zonder emotie zal bekeken zijn.
Ikzelf herinner mij uit de tweede helft van de jaren 50 zijn optredens met Ronny Bergs Dansorkest in "Het Witte Paard" van Oostende. Als tweede zanger van het orkest zong hij boven in de "Weinstube". Piepjong, had hij nog veel te leren, maar al behoorlijk wat sukses, al was het maar bij de bakvissen die bewonderend tegen zijn podium aandrumden. "'t Is een tof gastje", hoorden ik hen zeggen. En dat gastje werd Vlaanderens nummer 1.

Heel geslaagde documentaire. Ik heb er met veel plezier en ook met vele emoties naar gekeken !

avatar van Fisico
Geslaagde docu over het leven en de carrière van Arthur Blanckaert, alias Will Tura. Graag naar gekeken en eigen met veel nostalgie aan teruggedacht. Hoewel ik in de jaren 80 ben geboren toch heel vaak naar Will Tura geluisterd gezien ik opgegroeid ben bij mijn oma.

Niet voor niets de keizer van het Vlaamse lied. Ontelbare nummer 1 hits gescoord en toch merk je dat ieders carrière een beetje geluk nodig heeft en dat het niet steeds vanzelf gaat. Zeer aimabel man ook, steeds zichzelf gebleven, minzaam en bescheiden. Mag er op zijn 80e verjaardag vandaag nog gerust 80 jaar bij doen. Hoop doet leven!