Fuck You Jessica Blair (2017)

Alternatieve titel: פאק יו ג'סיקה בלייר

1 stem

Israël
Drama / Roadmovie

geregisseerd door Karni Haneman
met Karni Haneman, Jessy Danner en Guy German

Karni voelt zich met niets meer verbonden, niet met de wereld, niet met haar land, niet met haar taal en niet met haar lichaam. Totdat ze Jessica ontmoet die een break neemt van haar Amerikaanse leven. Wanneer ze al lopend verdwalen tijdens hun reis door Israël komen ze twee jonge Israëliërs tegen. Tijdens het samen zijn met zijn vieren leren ze elkaar beter kennen door gesprekken over het leven en alles wat daarmee samenhangt.

Ik heb deze film deze week gezien tijdens het Scenecs int. film festival in Hilversum. Ongetwijfeld heeft de regisseuse goede bedoelingen gehad om te laten zien hoe twintigers kunnen worstelen met zichzelf en met het leven. Maar het is wel een bijzonder saaie film geworden met veel abstract en ingewikkeld gepraat. (De ondertiteling kon het niet altijd bijhouden.) Je zou hopen dat jong volwassenen niet echt de hele tijd zo met elkaar communiceren en omgaan. Wat zich m.i. hier wreekt is dat de regisseuse, tegelijk de tweede hoofdrol op zich genomen heeft en haar familie voor klussen heeft ingeschakeld om zodoende het budget laag te houden. In financiële zin begrijpelijk, maar blijven er bij zo'n filmproject dan voldoende (opbouwende) kritische geluiden naar elkaar toe over?