Uomini, Anni, Vita (1990)

Alternatieve titel: Men, Years, Life

Italië / West-Duitsland
Documentaire / Experimenteel

geregisseerd door Yervant Gianikian en Angela Ricci Lucchi

Een collage van hergefotografeerde, bewerkte en getinte archiefbeelden uit het tsaristische Rusland over de Armeense genocide uit 1915, gepleegd door het Ottomaanse leger in het oosten van Turkije. Dit visueel experiment laat zien welke gruweldaden zijn begaan tegen de burgerbevolking.

avatar van xgogax
Gianikian heeft de Armeense roots en daarom denk ik dat Uomini, anni, vita (1990) wel eens zijn meest persoonlijke film kan zijn .

Dit meesterwerk is een politieke en poëtische contemplatie van pijn en lijden van vooral het Armeense volk zonder voice-over . Terwijl sommige collages van Gianikian namelijk wel voorzien zijn van de voice-over .

***** / *****

avatar van xgogax
Op YouTube te zien . Lage kwaliteit ...