Catacombe (2018)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Victor D. Ponten
met Willem De Bruin, Kevin Janssens en Liliana De Vries

Profvoetballer Jermaine Slagter slijt zijn laatste dagen bij een Nederlandse club in de kelder van het betaalde voetbal. Het fanatisme waarmee hij de verdedigingslinie aanvoert kan echter steeds minder verhullen dat hij buiten het veld volledig aan de grond zit. Wanneer zijn gokschuld wordt opgeëist door een matchfixingsyndicaat, moet Slagter alles op alles zetten om zijn leven overeind te houden.

Vanaf 13 september in de bioscoop (Paradiso)

Catacombe is het solo-regiedebuut van Victor D. Ponten. Samen met Jim Taihuttu maakte hij zijn regiedebuut met de veelgeprezen en prijswinnende film Rabat (Gouden Kalf Beste Acteur – Nasrdin Dchar).
De hoofdrol wordt vertolkt door de debuterende Willem De Bruin (bekend van The Opposites).
De Director of Photography is Lennart Verstegen (Rabat, Wolf). Het scenario is geschreven door Victor D. Ponten in samenwerking met Mustafa Duygulu.

Still credit: Lennart Verstegen

avatar van Arri
Teaser ziet er goed uit.

avatar van j0enne
Björn van der Doelen!

Belachelijk slecht deze film

avatar van Arri
^ Kan je dat ook toelichten?

Gezien bij de sneak preview. Het verhaal slaat nergens op, er zit geen diepgang in, het acteerwerk is om te janken. Het is niet spannend, niet grappig, en tot slot heb ik nog nooit zo veel mensen tijdens een film de zaal zien verlaten. Veel meer toelichting vind ik het niet waard.

Toffe film, spanning wordt goed vast gehouden! Zakt in het midden weliswaar ietsje in maar dat was eigenlijk maar van erg korte duur. Normaliter ben ik niet zo'n fan van Nederlandse films en dat heeft ook zeker te maken met de dialogen en het acteerwerk wat op mij vaak nep overkomt. Vond ik bij deze film ontzettend meevallen en dat had ik eigenlijk niet verwacht aangezien er een boel niet-acteurs in voor komen.
Verhaal is niet te groot gemaakt en dat zal voor sommige mensen een minpunt zijn maar vond ik juist knap en goed werken. Met erg veel plezier gekeken!

avatar van DarlingDionne
Sluit mij totaal aan bij JesseJanzen.

Hele natuurlijke dialogen, geloofwaardig verhaal. Continu zo'n onheilspellend gevoel. Echt super geacteerd allemaal. Heb Willem de Bruin al eens eerder zien acteren en was toen ook al onder de indruk. En rapper Steen heeft de meest creepy vibe ever dus geen idee of hij goed acteerde of gewoon heel goed was gecast. Het voelde voor mij als een XXL Van God Los (de serie) met nét nog even een extraatje. En nu vind ik van God Los ook al van redelijke kwaliteit. Fijn om zoiets nu eens op het grote doek te zien.

Geeft me weer een beetje hoop voor NL producties. We kunnen het dus wél.

Haalt helaas nergens niveau van Wolf, had vrij hoge verwachtingen ook ivm Wolf. De rol past goed bij Willem helaas zijn ze acteerprestaties ondermaats.

Ondanks dat beter dan de meeste Nederlandse films maar dat is niet moeilijk als we in NL niet verder komen dan dertien in een dozijn romantische komedies.

Waarschijnlijk hogere score als het niet van de makers van Rabat en Wolf afkwam. Voelt op sommige momenten ook helaas als een mindere herhalingsoefening van Wolf.

Had met Wolf ook niets maar dit is nog meer tenenkrommend. Beetje Hollywood na willen doen, alles veel te vet aangezet.

avatar van wwelover
Waar Wolf en Rabat nog zo sterk waren is Catacombe helaas niets meer dan een matige film die je direct bent vergeten. Visueel ziet er nog best goed uit en het concept is niet slecht. Het wordt alleen nooit spannend, maar denk dat de grootste fout in de film de casting is. Je kan de plank bijna niet verder mis slaan. Willem doet z'n best, maar is gewoon niet goed genoeg. Maar het ergst is toch wel Björn van der Doelen. Dat ze serieus die carnavalsclown zo'n rol geven... Okay hij heeft een goede kop, maar kan absoluut niet acteren. Net als Glenn Helder overigens. Maar ook echte acteurs als Werner Kolf (de Zaakwaarnemer) zijn gewoon matig. En op een gegeven moment had ik het idee dat ze gewoon de soundtrack van The Social Network eronder hebben gezet.

Bélon
Het is maar (een gesubsidieerde) voetbal (film)!

Cursief van mij. Tsja echt slecht is het niet maar wel fantasieloze bedoening met bordkartonnen personages waarbij ik de indruk heb dat hij niet dankzij (een beetje) subsidie tot stand is gekomen maar omdat er subsidie wordt gegeven wordt geproduceerd, het geld is er toch, dat werk. Niveau maandagavond TV film wordt niet overtroffen.

Ik zal mij deze film vooral herinneren door de vele slow zooms: kennelijk de favoriete techniek van de DOP

avatar van jeroenbmw
Tis dat je geen 0 sterren kunt geven maar wat een strontfilm

Helemaal niet slecht dit Nederlands misdaad drama over de illegale gok industrie in de voetbal wereld.
Het verhaal verteld verder over het leven over zwaar gokverslaafde speler ( Slagter) die aan de afgrond raakt en in contact komt met louche geld verstrekkers. "Catacombe" wordt kil en zonder opsmuk in beeld gebracht. Het is somber en rauw. Er wordt naar behoren geacteerd door toch een vrij onbekende cast. Ex voetballer Björn van der Doelen doet het leuk als trainer in een bijrol. Dat Glen Helder af en toe in beeld komt voegt niet zo veel toe maar gezien zijn gok verleden is het wel passend in deze film.