Kikaida Reboot (2014)

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ten Shimoyama
met Jingi Irie, Kazushige Nagashima en Aimi Satsukawa

In de nabije toekomst wordt geëxperimenteerd met het bouwen van androids. Twee afzonderlijke projecten worden opgestart, waarvan het Kikaider-project er eentje is. Kikaider krijgt een Conscience Circuit ingebouwd, hierdoor moet hij meer op een echt mens lijken. Mari, Kikaiders tegenstander, krijgt een eerder militaire insteek. De overheid kiest Mari als winnaar, maar Kikaider ziet het gevaar en probeert orde op zaken te stellen.

Njah.

Ik heb nooit wat van Kikaider gezien, wat natuurlijk niet helpt bij een film als deze. Het was vroeger een reeks voor jongere kijkers, deze reboot spreekt nog steeds diezelfde jongetjes van toen aan, maar die zijn uiteraard wel volwassen geworden.

Typisch gevalletje te kinderachtig voor volwassenen, te volwassen voor kinderen dus. Binnen dat gegeven weet Shimoyama er echter toch een best vermakelijke film van te maken, al blijft het toch steeds wat schuren en blijf je je afvragen of Shimoyama niet een duidelijkere keuze had kunnen maken.

Vooral het acteerwerk is echt wel te goedkoop. Geen al te bekende gezichten, en met reden, want erg veel brengen ze er niet van terecht. CG is ook redelijk goedkoop hier en daar, zelfs rekening houdend met het feit dat de look wel wat retro-cheap hoort te zijn.

Maar Shimoyama heeft genoeg genre ervaring om toch nog wat van de film te maken. Die eindscene is bijvoorbeeld wel best wild voor iets wat toch vooral voor jongere kijkers is. Het scifi/actie deel van de film is dan ook best genietbaar, al maakt dat het verder nog steeds geen goeie film natuurlijk.

Wel aardig om een keertje gezien te hebben, maar verwacht je wel aan iets cheesy.