De Treinreis (2018)

Nederland
Documentaire / Historisch

geregisseerd door Willy Lindwer

De miraculeuze ontsnapping van 89 Joden en hun families uit bezet Nederland. Het onbekende verhaal van vijf treinreizen in 1943, vanuit bezet Nederland naar het toen nog vrije Boedapest, met 89 Hongaarse Joden en hun Nederlandse families. In 1944, na de inval van de nazi's in Hongarije, ontsnapten de meesten van hen opnieuw aan deportatie, mede door de uitzonderlijke reddingsacties van de heldhaftige Zweedse diplomaat Raoul Wallenberg. In de periode tussen 1942 en 1944 vertrokken vanuit Nederland meer dan 90 transporten met Joden naar de nazivernietigingskampen. 102.000 Joden vonden de dood. Maar, naar nu blijkt, waren er in 1943 ook vijf transporten die Joden naar de vrijheid brachten.