The Jade Pendant (2017)

Hongkong / Verenigde Staten
Western

geregisseerd door Po-Chih Leong
met Godfrey Gao, Clara Lee en Russell Wong

Het is het jaar 1871. Peony is een jonge vrouw die afkomstig is van het platteland in China. Ze studeert oosterse vechtsporten en Engels en heeft een jaden kettinkje dat haar tegen onheil beschermt. Samen met haar vriendin Lily vlucht Peony naar de Verenigde Staten. Op deze manier ontsnapt ze aan een gearrangeerd huwelijk. In de Verenigde Staten wordt Peony verkocht aan de machtige eigenaresse van een bordeel. Ze ontmoet Tom Wong en wordt verliefd op hem.

avatar van joolstein
Middelmatig romantische werkje met als climax de Chinese massacre van 1871
Zucht... het is Peony of eigenlijk Ying Ying (Clara Lee) die verliefd wordt op Tom Wong. Een kok die het voor de wind gaat als hij Chop suey of in het Chinees tsap seui (overgebleven restjes) ontdekt. Nu grossiert de film vooral in standaard clichés. Chinezen doen aan kung-fu, Huis van plezier, waar de meisjes voor geronseld worden, cowboy's zijn ongelikt en zwaaien met pistolen, hardvochtige Triade-baas (Tzi Ma) en hoerenmadam (Tsai Chin) met het hart op de juiste plaats. Daarnaast komt er één Chinese lyrische vrijscène en soms wat comic relief voorbij (of die grappig is laat ik maar in het midden) Uiteindelijk mondt dit uit in de rassenrellen van 24 oktober 1871, in Los Angeles, California. Maar nergens gaat de film te ver of wordt te expliciet. En vooral aan het einde zet tot overmaat van ramp ook nog van die cliché sentimentele muziek in. Nee, ik vond dit niet echt heel goed, al kijkt het wel aardig weg.