Une Terre Deux Fois Promise: Israël-Palestine (2018)

Alternatieve titel: Israel, a Twice Promised Land

1 stem

Frankrijk
Documentaire
110 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Blanche Finger en William Karel

Na de oorlog van 1948 is de eerste bekommernis van de staat Israël het verwelkomen van Joodse immigranten van over de hele wereld. In 1956 ontstaat een crisis wanneer de Egyptische president Nasser het Suezkanaal nationaliseert, wat de spanningen tussen Israël en zijn Arabische buren op scherp zet en het Palestijnse nationalisme in de hand werkt. Na de Zesdaagse Oorlog - met een overwinning voor Israël - vergroot het land zijn territorium aanzienlijk en neemt het de militaire controle over de Palestijnse gebieden, waaronder Oost-Jeruzalem. De uitdrijving van de Palestijnen en de eerste Joodse kolonies in bezet gebied betekenen de start van een halve eeuw lang een opeenvolging van oorlogen en intifada's.