Schwarzer Panther (2014)

Duitsland / Zwitserland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Samuel Perriard
met Lucy Wirth, Ole Jacobs en Jonas Hien

Na lang gescheiden te zijn geweest, komen Emilie en haar broer Jakob weer bij elkaar. Ze hebben pas hun ouders verloren en willen het geërfde vakantiehuis in de Zwitserse Alpen verkopen. Vooral Emilie wil die verkoop bewerkstelligen om het familiebedrijf dat ze runt met haar vriend Andreas te kunnen voortzetten. Haar relatie met haar broer is ongemakkelijk en ze houdt bewust enige afstand. Maar Jacob wil daar niets van weten en dwingt Emilie tot een keuze: het is hem of Andreas.

Goed dat die synopsis hier is, want de film is nogal vaag over de 'whereabouts' en de achtergronden van de personages. Maar of die helemaal klopt, geloof ik nou ook weer niet. Er is in ieder geval meteen een ongemakkelijk sfeertje als Emilie en Andreas bezig zijn het vakantiehuis klaar te maken voor de verkoop en broer Jakob opduikt. Dan moet Andreas om onduidelijke redenen weg en hebben broer en zus het rijk alleen.

Of wat dan volgt geloofwaardig is, is altijd een kwestie van perceptie. Je moet er in meewillen. Heb ik geen probleem mee. Wat ik knap gedaan vond is te zien hoe die groeiende intimiteit tussen broer en zus op een bijna natuurlijke (en geloofwaardige) manier overgaat in seksualiteit als ze tijdens een bergwandeling de nacht doorbrengen in een verlaten berghut. Wat in de dagen daarna volgt, de groeiende verliefdheid, vooral van Emilie, is minstens zo interessant. Emilie wordt gespeeld door Lucy Wirth, geen schoonheid, maar leuk om naar haar te kijken met al haar sproetjes. Vond haar en Ole Jacobs als de broer geloofwaardig in hun rollen. Maar ik vond het slot niet sterk. Begreep ik ook niet erg. Maar dat heb ik wel vaker bij 'dit soort' films. Regisseurs zouden eens vanuit een slot moeten vertrekken, en dan terugwerken. Ideetje?

Overigens, de zwarte panter is mogelijk een ontsnapt roofdier dat in de bergen huist en waar dorpsbewoners naar op zoek zijn. Maar het staat natuurlijk ook voor de broer, die vaak rondsluipt met zijn capuchon op en tegen het licht in wordt gefotografeerd en jacht maakt op Emilie. Beetje te veel symboliek? Wel mooie plaatjes van het berglandschap.