Un Mensonge Oublié (2018)

Alternatieve titel: Children of the Lie

Frankrijk
Misdaad

geregisseerd door Éric Duret
met Sara Martins, Théo Frilet en Antoine Duléry

De jonge Agathe wordt dood teruggevonden in een rivier, enkele dagen voor haar huwelijk. Aanvankelijk gaat de politie uit van een ongeluk, maar Agathe's verloofde Félix is ervan overtuigd dat ze werd vermoord en hij gaat op eigen houtje op zoek naar de waarheid. Hij kan rekenen op de hulp van rechercheur Carole Levasseur, die ook gelooft dat Agathe's dood geen ongeluk was maar op die manier ingaat tegen haar oversten.

Prima Franse thriller wel, met goed acteerwerk van al de acteurs. Veel gemanipuleer om de zaak
toch maar liefst in de doofpot te stoppen, en blijf je tot aan het eind nieuwsgierig naar de
toedracht van Agathe's dood. Vond de acties van verloofde Felix af en toe wel een beetje
ongeloofwaardig.

avatar van Brix
Helemaal eens met de mening van klara betreffende deze boeiende film.
Bovendien vind ik Sara Martins een zeer goede actrice.
Ik heb haar al dikwijls gezien in diverse TV series en films, en ze stelde nooit teleur.

De film wint zeker aan gewicht doordat waargebeurde, historisch geworden feiten als stevige achtergrond dienen.
Kinderen uit het Frans overzees gebied, La Reunion, werden zonder veel plichtplegingen geïmporteerd in sommige departementen om ontvolking tegen te gaan. Hun lot was niet altijd rooskleurig.
Het verhaal van "Un Mensonge Oublié" gaat over dergelijk geval en wordt spannend en, zoals verwacht, het intrige beetje per beetje ontrafelend voorgeschoteld. Er komt heel wat bij kijken maar blijft net binnen de perken van het geloofwaardige, al is het ultieme slot wel wat sentimenteel.
Aanzien, prestige en ambitie domineren in heel veel gevallen de keuzes en gedragingen van mensen en dat is in deze film een bepalende factor.
Goede opbouw en acteerwerk.