Dave Allen at Peace (2018)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Andy De Emmony
met Aidan Gillen, Ian McElhinney en Julian Rhind-Tutt

Biografie van de legendarische komiek Dave Allen. Zijn leven en carrière komen aan bod, van zijn eerste optreden tot aan het hoogtepunt als één van de grootste komieken uit de geschiedenis van het Verenigd Koninkrijk en Ierland. En dat alles met slechts een glas whisky, een sigaret en negen en een halve vingers.

avatar van mrklm
Losjes gestructureerde biografie gebruikt enkele van Dave Allens beroemdste, vaak zeer controversiële sketches als links naar belangrijke gebeurtenissen uit zijn persoonlijke leven. Scenarist Andy Russell probeert daarmee de steeds terugkerende thema's in zijn humor in de context te plaatsen van zijn persoonlijke ervaringen. Mede door de speelduur is het een wat schetsmatige benadering en je kunt je met recht afvragen waarom deze biografie niet twee uur duurt, zeker aangezien Dave Allen aardig wat heilige huisjes omver heeft geschopt. Aidan Gillen is overigens zeer overtuigend, zeker in de reconstructie van Dave Allens belangrijkste sketches waarbij de kerk (in de breedste zin van het woord) het vaak moet ontgelden.