Apocalypse: Verdun (2016)

Frankrijk
Documentaire / Historisch
90 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Isabelle Clarke en Daniel Costelle

In februari 1916 zette het Duitse leger de aanval in op Franse stellingen bij de stad Verdun. Het resultaat: de langste veldslag uit de Eerste Wereldoorlog en een van de bloedigste die ooit heeft plaatsgevonden. Tijdens een ruim 300 dagen durende uitputtingsslag verloren meer dan 700.000 mannen hun leven. De verschrikkelijke, met recht apocalyptische strijd vond plaatst op een terrein van zo'n 100 vierkante kilometer. Uiteindelijk werd er helemaal niets mee bereikt. De slag bij Verdun is de geschiedenis ingegaan als een volstrekt zinloze massaslachting die nooit mag worden vergeten. Deze aangrijpende documentaire is daarbij van onmisbare waarde. Aan de hand van ingekleurd archiefmateriaal wordt de verwoesting van de veldslag op unieke wijze blootgelegd en het verbijsterende verloop van de strijd onthuld.

Indrukwekkende documentaire over totale waanzin van de slag om Verdun. Duidelijke verhaallijn en alles in kleur.

Jammer dat de makers zich hebben beperkt tot 90 minuten, want er viel veel meer te vertellen. De tactisch-militaire aspecten werden bijvoorbeeld veel te vluchtig afgehandeld ten faveure van bijvoorbeeld het markante liefdesleven van maarschalk Philippe Petain of dieren die dan als overlevingsvoedsel dienden, dan als mascotte van een regiment om de moraal hoog te houden.

Dat de aanval van het tsaristische Rusland uit het Oosten een zeker kantelpunt betekende, wordt wel duidelijk gemaakt. Maar waarin in tactisch opzicht de Duitsers vanaf toen het onderspit gingen delven wordt helaas afgeraffeld. Nu concentreert de documentaire zich goeddeels wel op de ambiance en de schrikbarende omstandigheden van een van geschiedenis' meest weerzinwekkende veldslagen, maar als je dan besluit digitale 3D-kaarten van de strijd in te voegen, mag het tactische verloop van de strijd op het einde niet afgeraffeld worden. De typisch sensationele voice-over van dit soort documentaires, duidelijk gericht op een groter publiek, bleef gelukkig beperkt, maar ging niettemin een aantal keren de mist in.

avatar van Hakunamatafaka
memorable schreef:

Lekker in die loopgraven wroeten, heerlijk man, niks mis mee. Klasse maat.

avatar van Kondoro0614
Ik ben nu bezig met deze documentaire reeks, en na de eerste wereld oorlog gehad en behandeld te hebben kon natuurlijk dit losse deel niet missen als de volgende in de rij. Ik ben zelf vorig jaar zomer in het Franse Verdun geweest omdat ik het met mijn eigen ogen wel eens wou zien wat voor’n slachtveld het hier geweest is. Ik ben nooit echt héél geïnteresseerd geweest in de eerste wereldoorlog, althans in vergelijking met de tweede wereldoorlog kende ik altijd maar weinig over de eerste oorlog en die zakte me best vaak weg.

Aangezien we toch in de buurt waren (we waren destijds aan het vertroeven in de Belgische ardennen, ook wel in de buurt van Dinant, de echte plaatsnaam ben ik langzamerhand alweer vergeten) leek het mij wel mooi de bunker van Verdun te bezoeken, en wat een leerzame dag dat het was geweest! Ook toen we het dorp van Verdun in reden kon je merken de de historische eerste wereldoorlog een grote klap is gweeest voor de inwoners want op elke hoek van de straat zie je een herdenkingspunt staan maar ook veel in het dorp qua standbeelden etc.

Ik vond dit deel niet heel erg spectaculair, de gekleurde beelden zijn nog steeds erg leuk en de geluidseffecten zijn prima. Toch wist dit onderwerp mij wat minder te trekken en heb ik gezien dat hij ook wel in één heel deel uitgebracht kon worden met nog wat minder informatie, ze vielen hier en daar wat te vaak in herhaling en dat was niet echt heel fijn om te volgen.

Er werd een duidelijk onderwerp verteld, één van de dodelijkste slagvelden tijdens de eerste wereldoorlog: Verdun. We zien in de docu de Franse maar ook Duitse kanten van het verhaal. De Duitsers die aanvielen en wonnen maar daarna toch weer verslagen werden. De pijn die men moest lijden en de strategische acties van de hoge heren. Toch was het allemaal wat herhaald, kwamen er wat beelden in voor die ik al gezien had in de grote documentaire van de eerste wereld oorlog en dat maakte het soms wat minder interessant om te volgen. Het verhaal kende ik al aardig goed, en de docu heeft me van wat meer informatie voorzien maar ik werd er niet warmer of kouder van en ondanks de helse strijd die de heren gevoerd hebben was ik niet echt verkocht van deze docu, en vond hem soms misschien iets overbodig.