De Fietser (2018)

Alternatieve titels: De Fietser - De Cyclus van het Leven | The Cyclist

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Kees Hin

Fietsen in de stad Amsterdam is zo'n alledaags gebeuren dat het bijna niemand opvalt. Maar dat is niet wat filmmaker en kunstenaar Kees Hin ziet: "Fietsen is een symfonie van de stad in beweging, vitaliteit; de spanning tussen geluk en ongeluk, van jong tot oud, rijk en arm". Hij maakte er een bijna meditatieve film over de ons op filosofische wijze doet nadenken over de cyclus van het leven. Uit een voortbewegende, deinende zwerm fietsers wordt zo nu en dan een enkeling gepikt en gevolgd: van een koerier, een bezorger, een mobiele fietsenmaker, een fysiotherapeut tot een emigrantenfamilie en een slachtoffer in het fietsverkeer. Zij vertellen over hoe de fiets een bepalende rol speelt in hun leven.

De Fietser wordt op 24 mei door Mokum Filmdistributie uitgebracht in de filmtheaters en op Picl.

avatar van mrklm
Fietskoeriers lappen massaal alle verkeersregels aan hun laars in deze eindeloze collage van mensen die fietsen. Regisseur Kees Hin strooit met poëtische pseudo-filosofische teksten die niets met de beelden te maken blijken te hebben, want die zijn - ondanks de kunsterige en vaak storende muzikale score - volstrekt nietszeggend. Het enige verband tussen de geïnterviewden is dat ze - net als vrijwel iedere Nederlander - een fiets hebben. Wat ze hebben te zeggen is zelden interessant en Hin doet geen enkele moeite enige visuele flair aan de man te brengen. Zijn grootste zonde is dat hij een vrouw van middelbare leeftijd weet over te halen naar de plaats te gaan waar zij een ernstig ongeluk had, ééntje waarbij haar dochter op gruwelijke wijze om het leven kwam. De reactie van de vrouw wanneer ze deze traumatische herinnering heeft moeten oprakelen verwoordt wat ik na een kwartier al dacht... Even pretentieus als nietszeggend, even onsamenhangend als saai.

Roerend eens met mrklm. Hin heeft met dit in potentie interessante onderwerp een flutfilm gemaakt. Pretentenieus, nietszeggend en dat verhullend met emoporno. Fietsen is onvoorstelbaar veilig, het er met de haren bijslepen van gevaar is gekunsteld. Hin is een kunstelaar. Bovendien een emopornograaf van laag allooi. Hoe durf je een slachtofer zo goor voor je werk te misbruiken en de kijker op te zadelen met een naargeestige, hartverscheurende beschrijving van de dood van een kind door haar moeder.
Om zulke foute keuzes te maken moet er echt iets goed mis zijn met de maker. Wat een naar gevoel laat de maker achter met deze onsamenhangende reeks beelden.

avatar van BlueJudaskiss
mrklm waar heb je dit gezien? Ik ben na je stuk benieuwd geraakt