Az Prijde Válka (2018)

Tsjechië / Kroatië
Documentaire

geregisseerd door Jan Gebert
met Peter Svrcek

Peter Švrček is een goedgeklede, zelfverzekerde jongeman die gelooft dat het leiderschap van zijn generatie ontbreekt. Daarom organiseert hij hele speciale weekendactiviteiten in de Slowaakse bossen. Met een paar gelijkgestemde mensen heeft hij de Slovenskí Branci, de 'Slowaakse Rekruten', gecreëerd die aan jonge lokale inwoners paramilitaire training en een hiërarchische groepsstructuur bieden.

Niet erg fijn, de opkomst van allerhande van dit soort fascistische clubjes, in het bijzonder in Oost-Europa.

Ook typisch hoe zij zich naar buiten voordoen als hoeders van de democratie en vrijheid etc en onderling volzitten van vreemdelingen en homohaat en voorkeur voor militarisme, sterke leiders en wapengekletter.