All.I.Can. (2011)

Documentaire / Sport

geregisseerd door Eric Crosland, Dave Mossop en J.P. Auclair
met Mark Abma, J.P. Auclair en Ingrid Backstrom

'All.I.Can.' is een verkennende essay die de uitdagingen van skiën op grote bergen vergelijkt met de uitdagingen van de wereldwijde klimaatverandering. Gefilmd op zes continenten, gedurende meer dan twee jaar. 's Werelds beste skiërs leveren inspirerende optredens, terwijl de cinematografie onze visie op de natuurlijke wereld vergroot. De skiërs verkennen de majestueuze woestijnpieken in Marokko, ijzige fjorden in Groenland, vulkanische kraters in Chili, bergwanden in Alaska en nog veel meer.

"ski good or eat wood"

één van de betere skifilms !
Visueel heel indrukwekkend, en alles loopt mooi in elkaar over. Leuk ook dat er wat variatie in de film zit, en geen aaneenschakeling van de gekste tricks die na x-aantal keer eindelijk lukken. Vooral het stuk met de skiërs op leeftijd en de kinderen was geniaal. "I broke a ski here couple of years ago"
Alleen heeft de regisseur wat mij betreft wel een paar steken laten vallen bij de muziekkeuze. Vooral wanneer het nummer 'Self vs. Self' (Pendulum ft. In Flames) aan de beurt is. Niet dat het genre me niet ligt (ook al is het een rotnummer), maar het past echt niet in de sfeer van de film.
Het verweven van de milieuproblematiek en het skigebeuren is zeker interessant, maar wanneer de zoveelste moraal er tegenaan wordt geflikkerd mag het wel stoppen.

Kortom: welverdiende 4 sterren