Hated in the Nation (2016)

Alternatieve titel: Black Mirror: Hated in the Nation

Verenigd Koninkrijk
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door James Hawes
met Kelly Macdonald, Faye Marsay en Benedict Wong

De grofgebekte rechercheur Karin Park (Kelly MacDonald) en haar sidekick Blue (Faye Marsay) onderzoeken de moord op een controversiële columnist, een zaak waarin haat op internet en de constante stroom van Twitterrelletjes een rol spelen. De zaak leidt de twee naar een huiveringwekkende ontdekking.

avatar van Picker
Prima aflevering weer. Niet de beste, maar vermakelijk filmpje.

Bijna.

De eerste 20 minuten leken iets interessants op poten te zetten. Sowieso de langste van alle delen (gewone filmlengte zelfs), dus de opbouw verloopt ook net wat beter. Met Macdonald hebben ze ook een keer een goeie actrice vast, ook dat helpt.

Maar dan komt het plotje met de bijen, de hackers en voel je het weer helemaal afglijden. Met de internet outrage cultuur wordt verder weinig gedaan, de rest van de film is vooral hackertje opsporen, aan de hand van een praktisch hulpje die bij elk puzzeltje exact weet wat te doen.

Visueel is het redelijk matig, vooral die bijtjes dan. De film voelt verder ook weer veel te serieus aan voor het pulpie plotje en het interessante materiaal wordt uiterst kundig genegeerd. De finale is dan uiteraard de druppel, Brooker in een frutschrijvertje, jammer dat deze hele reeks aan hem is opgehangen.

Goed begin, één goeie actrice, de rest is the same old shit. Maar die positieve puntjes maken het wél tot één van de betere van de serie, al zegt dat dan vooral meer over de kwaliteit van de rest.

avatar van Fisico
Behoorlijke Black mirror aflevering waarbij het verhaal van Jo Powers wordt verteld. Zij krijgt via sociale media verwensingen en doodsbedreigingen nadat ze kritiek had geuit op een activist die zichzelf in brand heeft gestoken. Vrij herkenbare troep vandaag de dag waarbij social media een wapen zijn geworden waarop mensen ongegeneerd en ongecensureerd hun gal op kunnen spuwen. In deze aflevering worden suggesties gedaan om iemand uit de weg te ruimen, maar in werkelijkheid pleegden al diverse personen zelfmoord onder de druk of op vraag van social media.

Het script om vermoord te worden door een zwerm killer bees is wat met de haren getrokken en is typisch Black mirror, maar sloeg bij mij niet echt aan. Gezien de langere speelduur iets meer inhoud en vulsel dan in de andere afleveringen. Als maatschappijkritiek samen met Nosedive (over de social likes met Bryce Dallas Howard) één van de sterkste afleveringen.

Zowaar eens een boeiende Black Mirror

avatar van Donkerwoud
Als de afrekencultuur op het internet een publiek tribunaal wordt met dodelijke slachtoffers. Het begint met een 'noir' moordonderzoek met een getaande rechercheur (Kelly Macdonald) die een groentje (Faye Marsay) inwerkt in een geruchtmakende nieuwe zaak. De moord op een publieke figuur, gehaat door de ganse natie, blijkt het werk van een seriemoordenaar, die zijn moorden laat plegen op commando van een veelgebruikte hashtag. Is de dader schuldig, of de mensen die (gedachteloos) onlinehaat verspreiden? Of de technologie zelf? Zoals in de betere episodes van Black Mirror: de SF-elementen komen sluipenderwijs meer aan de oppervlakte en creëren zo het unheimische gevoel dat de inmenging van technologie geen toekomstmuziek is. Het is ook duidelijk dat de makers (met de nieuwe mogelijkheden van netflix) meer budget hebben om hun SF-werelden vorm te geven. Het knullige is een beetje van de serie af, met een paar scènes waarin de speciale effecten zeker een meerwaarde hebben. Alleen jammer van het flauwe en afgeraffelde einde.

avatar van Ajax&Litmanen1
Gelukkig eindigde het derde seizoen wel weer redelijk, na de zwakke vorige aflevering Men against fire, maar de hoogtepunten zaten toch echt vooral in de eerdere afleveringen. Deze aflevering over de kracht van social media is wel weer inhoudelijk typisch Black Mirror, maar is al wel beter uitgevoerd in soortgelijke verhalen. Het levert wel een vermakelijk speurverhaal op, dat overigens wat mij betreft wel te lang duurt om echt goed genoemd te kunnen worden.

avatar van mjk87
Hé leuk, het meisje uit Trainspotting. Verder wel oké deze aflevering die, vooral door de lengte, al veel meer aanvoelt als een film dan andere afleveringen. Al voelt het anderzijds ook wel aan als een verlengde aflevering van een krimi of een detective. Af en toe wel creepy met die bijtes (deed me weleens denken aan The Birds) en verhaaltje is redelijk, hoewel echt heel diepgravend het niet is. Onderzoek gaat wat eenvoudig bijvoorbeeld voor het gevoel zoals alles wel gladjes voorbij gaat. Ook wel redelijk op thema's die ook nu al spelen, maar ik zie liever wat gekke scifi dan die maatschappijkritiek. Al met al kijkt dit best makkelijk weg en is nergens heel bijzonder, maar voldoet als een kleine anderhalve uur vermaak. 3,0*.

avatar van Shadowed
Nice.

Lang geleden dat ik weer een echt goede Black Mirror zag. Eentje die me weer met goede impact naar de laatste eindcredits kon laten staren. Alle afleveringen vond ik in bepaalde maten prima, maar deze was weer echt goed, en dus zijn die afleveringen nog niet uitgestorven.

Black Mirror lijkt ook wat beter tot zijn recht te komen in wat langere speelduren. Deze is volgens mij ook gelijk de langste aflevering in de serie. Eigenlijk heeft het gewoon de lengte van een normale film, terwijl het nog steeds een relatief korte speelduur heeft voor die begrippen.

Het is lang geleden dat de technologie in Black Mirror me weer eens bang heeft gemaakt. Vond de vormgeving en het concept echt doodeng. Het gaat ook gecombineerd met het ongemak om een grote hoop insecten over elkaar heen kruipend te zien.

Deze Black Mirror slaagt in zowel Black Mirror te zijn als een thriller te zijn. Spanning wordt erg goed opgebouwd soms, en goed vastgehouden. Meerdere momenten waarbij ik toch wel even in spanning zat, en wetende dat het Black Mirror is blijft het ook in bepaalde maten onvoorspelbaar.

Acteerwerk is solide. Iedereen doet het naar behoren. Kan niet zeggen dat ik weg was van het acteerwerk van Macdonald en Marsay, maar het voldoet. Bijrollen doen het ook redelijk. Maar zoals wel vaker is het vooral het verhaal waar de film het van moet hebben en daar scoort de film op.

Als een film erin slaagt me te laten denken dat hashtags als "DeathTo" gewoon niet gebruikt moeten worden weet je dat je een eind bent gekomen. Regelmatig heb ik met relatief grote angst gekeken hoe het verhaal zich verder ontwikkelt. Wellicht iets meer vergezocht dan andere afleveringen, maar ze komen er wel een eind mee.

De beklemmende sfeer van deze aflevering gecombineerd met een goede boodschap en kundige thrillerscenes maken deze afleveringen tot 1 van mijn favorieten binnen de serie. White Christmas blijf ik de beste vinden, maar deze komt toch echt wel op 2. Alleen jammer dat in het einde Marsay nog bleek te leven. Vond dat te veel Hollywood en te weinig Black Mirror.