Such a Morning (2017)

India
Experimenteel

geregisseerd door Amar Kanwar
met Robin Das en Lima Kanungo

Een wiskundige besluit plotseling en zonder enige uitleg, op het hoogtepunt van zijn carrière, zich uit het openbare leven terug te trekken. De professor betrekt een oude, roestige treinwagon, die ergens geïsoleerd in een heuvelachtig landschap staat. Naarmate hij verder in zichzelf teruggetrokken raakt, lijkt zijn blik zich te scherpen. Door de treinraampjes ziet hij alles, tot in het kleinste detail: een glanzende draad van een spinnenweb, ieder ritselend blad, iedere bloem. Ook ziet hij het landschap aan zich voorbijtrekken, alsof hij in een rijdende trein zit, alsof de tijd zich versnelt. Aanvankelijk probeert hij nog grip te houden op de dingen door ze te meten en door ze te vangen in wiskundige formules, maar uiteindelijk kan niets meer gemeten worden.