The Merchant of Venice (1980)

Alternatieve titel: The Complete Dramatic Works of William Shakespeare: The Merchant of Venice

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Jack Gold
met Warren Mitchell, Gemma Jones en John Franklyn-Robbins

Bassanio, een jonge edelman, leent via zijn vriend Antonio geld om indruk te kunnen maken op Portia, zijn droomvrouw. Antonio's kapitaal staat echter uit op zee, dus deze leent het geld bij Shylock, de geldschieter. Deze heeft echter nog wat te vereffenen met Antonio en neemt een bijzondere clausule in de overeenkomst op: als Antonio het geld niet terugbetaalt heeft Shylock recht op een pond vlees uit het lichaam van Antonio. Wanneer er vervolgens berichten komen dat Antonio's vloot op zee is vergaan eist Shylock daadwerkelijk zijn pond vlees op. Naar een toneelstuk van William Shakespeare uit 1596.