Gam Man Da Song Si (2017)

Alternatieve titels: Zombiology: Enjoy Yourself Tonight | 今晚打喪屍

Hongkong / China
Horror / Komedie

geregisseerd door Alan Lo
met Kai-Chung Cheung, Alex Man en Carrie Ng

Lung is een jonge kerel die een leven leidt zonder al te veel richting. Hij ziet zichzelf als een held, maar kan niet zoveel inbrengen tegen de zaken die fout gaan in zijn leven. Tot op een dag een slechterik uit een van zijn favoriete animaties tot leven gewekt wordt en iedereen in de stad in zombies verandert. Dit is de kans voor Lung om zichzelf te bewijzen.

Op papier leuker.

Het is zo'n film ... Jonge regisseurs met een hip verhaallijntje, wat zombies en daarnaast ook wel wat dieperliggende themas. Het zou modern kunnen ogen ... als we 20 jaar eerder waren. Het wannabe stoere rocksoundtrackje erachter maakt het er niet beter op.

En da's best jammer, want er zitten best wel wat toffe ideetjes in deze film. Vooral dan de vreemde villain die iedereen in zombies verandert is erg grappig. De hoofdrolspelers doen het ook best goed en er zitten enkele coole animatiescenes in, al zorgen die er vooral voor dat je uiteindelijk liever de gehele film als animatie had gezien.

Het dramatische aspect komt minder goed uit de verf, voor een "jonge" film oogt het wat stroef en geforceerd en het hele zombiegebeuren is eerder vervelend dan leuk, goor of spannend. Daarnaast ook gewoon érg cliché om daarvoor te gaan in een film als deze.

Maar komt, leuk is het wel. Er valt best wat te lachen, er zit genoeg vaart in de film en af en toe ziet het er best tof uit. Maar "nieuwe generatie" is dit bepaald niet, eerder een wat stroeve poging van hoe je nieuwe generatie hoort te doen.

avatar van blurp194
Jammer van het einde.

Tot dat er is gaat het af en toe best goed. Er zitten een paar mooie, toffe ideeen in de film, de sfeer is heerlijk maf en de vormgeving past daar prima bij - en goed voor meerdere lachstuipen. En ondanks dat het verhaal warrig is en de voor mij verwarrende en kennelijk niet echt ter zake doende fragmenten manga aan het begin... blijft het toch intrigeren met welke rare inval de makers nu weer uit de hoek komen gaan. Nouja, tot het einde dan, want dan valt het geheel nogal uit elkaar. Het minuscule budget was kennelijk ineens op.

En dan zit je dus aan het einde met de vraag 'ehh, waar ging het ook alweer over'. Niet dat dat wat uitmaakt, en zo'n film is het ook niet echt, misschien. Maar toch had het wat meer kunnen zijn in die richting.