ad
  • 8.118.636 stemmen

Bruce Springsteen: In His Own Words (2016)

Documentaire | 71 minuten / 80 minuten (NPO)

Genre: Documentaire

Speelduur: 71 minuten / 80 minuten (NPO)

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Nigel Cole

Met onder meer: Bruce Springsteen

IMDb beoordeling: 7,2 (268)

Releasedatum: 29 december 2016

Over Bruce Springsteen: In His Own Words

Documentaire over de Amerikaanse rocklegende Bruce Springsteen. In zijn bijna 50-jarige carrière is deze vermaarde zanger goed voor talloze popklassiekers. In 2016 stond hij met 21 liedjes in onze Top-2000. In navolging van zijn recente autobiografie 'Born to Run' (een internationale bestseller) leest 'The Boss' in deze documentaire voor uit dit boek, waarbij hij zich kwetsbaar én zelfbewust toont.

imageimage

avatar van missl

missl

The Boss aan het woord, wie hem ooit live gezien heeft kan, denk ik, niet anders concluderen dat deze bijnaam hem past. Prima docu waarbij ik voornamelijk de begin jaren interessant vond want dat wist ik nog niet.

Volgens mij wel puur een promotieverhaal voor zijn boek.

avatar van Kronos

Kronos

Daar lijkt het inderdaad op. En met dat boek maakt hij dan ook weer promotie voor zichzelf.

avatar van adso

adso

Vraag me inderdaad ook af hoe integer dit is, begon verdomd interessant, maar werd langzaamaan steeds meer een 'behoorlijk glijmiddel'...

avatar van des1

des1

De Boss heeft het graag over zichzelf, en over hoe hij dingen ziet... Geen wonder dat Frans Timmermans zo'n fan van hem is. Ik luister veel liever naar de veel onbekendere Tom Russell.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Als je op moviemeter zoekt op acteur met Bruce Springsteen, kom je terecht bij 9 documentaires over de man. Er valt wel wat te vertellen over hem en als fan ben ik blij met die documentaires. Ik had al een biografie van hem gelezen en 3 docu's gezien van hem voor ik aan deze film begon. Het is een verlengstuk op zijn biografie 'Born to run' uit 2016. Ik heb het boek liggen, maar nog niet gelezen. Wel al een andere biografie van hem die eerder uitkwam.

Springsteen leest af en toe voor uit het boek, maar vertelt vooral zelf over zijn verleden, zijn helden en zijn muziek. Het gaat dit keer over hemzelf. Andere docu's gaan meer over zijn albums en muziek, hier wordt de man vrij openhartig. Toch genoeg om het nog relevant te houden voor wie hem volgt als muzikant. Van mij moet hij zijn hele privéleven ook niet blootgeven.

Het is geen overweldigende docu die nieuwe fans zal overtuigen en ook al komt zijn muziek mee naar voren is het vooral de muzikant erachter die we te zien krijgen. Het is een warme getuigenis, een intiem interview zonder vragen. Het is boeiend, gezellig en prachtig om te zien. Maar zoals hij zelf in de film zegt is het showbusiness. De business of showing, not of talking. Bij dergelijke muziekdocumentaires is het altijd zoeken naar een mooie balans tussen het verhaal en de muziek.

avatar van Movsin

Movsin

Wie hem kent van zijn muziek, kan hierbij ook wat opsteken over Bruce, de mens.

Sommige stukken - knap geschreven overigens - worden uit zijn boek voorgelezen, anderen zijn dan weer, soms eerdere intieme verklaringen, zoals de relatie met zijn vader.

Knappe documentaire, die absoluut geen complete biografie wenst te zijn, maar toch een uurtje geboeid vertoeven bij the boss waarborgt.