Over the Limit (2017)

Polen / Duitsland / Finland / Frankrijk
Documentaire / Sport

geregisseerd door Marta Prus

"Je bent geen mens, jij bent een topsporter," krijgt de 20-jarige Rita te horen van één van haar twee genadeloze coaches. Als ritmisch gymnaste bereidt ze zich voor om voor Rusland mee te doen aan de Olympische Spelen in Brazilië. De trainingen zijn zwaar, vooral mentaal. Hoe gracieus Rita ook hoepels vangt of de bal over haar schouders laat rollen, na elke oefening verwachten haar coaches steevast meer. Warmte vindt ze in haar schaarse vrije tijd, wanneer ze met haar vriendje skypet of bij haar ouders logeert.

avatar van JoeCabot
The Roast of Margarita Mamun.

Ga ik naar de hel als ik toegeef dat ik me aardig geamuseerd heb? Deze film bevat meer rake oneliners dan eender welk gangsterepos uit de top-250. En ze komen bijna allemaal uit de mond van coach Irina Viner, een dame die je nog het best kan omschrijven als het bastaardkind van Cruella de Vil en de drillinstructeur uit Full Metal Jacket.

De hele film lang wordt Margarita fysiek en mentaal afgebeuld. Je krijgt als kijker weinig context mee waardoor het lijkt alsof het arme kind er inderdaad niet zoveel van bakt. Het einde - waarbij droogjes aangekondigd wordt dat ze Olympisch goud wint - voelt dan ook behoorlijk surrealistische aan.

Dit is geen documentaire waar je veel van opsteekt, maar de louter observerende aanpak van Marta Prus is op de een of andere manier wel verfrissend. 3,5*