Entre la Coupe et l'Election (2006)

België / Democratische Republiek Congo
Documentaire

geregisseerd door Monique Mbeka Phoba

Tijdens de verkiezingscampagne van 2006 besluiten Clarisse en Demato, twee studenten van het Nationale Instituut voor de Kunsten in Congo, een film te maken over de eerste voetbalploeg uit sub-Sahariaans Afrika die deelgenomen heeft aan de eindronde van de wereldbeker voetbal: de ploeg van het toenmalige Zaïre, heden weer Congo, uit 1974. Ze noemden zichzelf de ‘Luipaarden van Zaïre’ en wonnen dat jaar ook het Afrikaanse kampioenschap voor landenteams. Maar de glorietijden behoren wel degelijk tot het verleden, het heden oogt nog altijd somber, ook al beroeren de herinneringen aan toen nog altijd de gemoederen in Congo en zelfs op het hele continent.